3. Vil du være med og skape liv på Åsen?

Vil du være med og skape liv på Åsen?

Stavanger kommune og NEB-STAR inviterer til kvikktest-konkurranse på Site 4016, på Åsen i Stavanger. Den lokale sportsklubben Jarl bistår med å spre ordet.

Tobias Moen, Erling Schreiner Abrahamsen og Filip Vatsvåg på Jarl G2010 klare til å takle postkasser på Åsen.

På det nye næringsområdet Site 4016 på Åsen inviterer NEB-STAR nabolag og aktører i Stavanger til å delta i en konkurranse som har som mål å skape en felles nytteverdi for nabolaget. Sportsklubben Jarl gutter 2010 og 2007 stiler bensterke for utdelingen av 2000 flyere til naboer.

Jens Otto Skåra Hansen, konstituert smartbysjef i Stavanger kommune,  med Jarl-gutta på Site 4016.
Jens Otto Skåra Hansen, konstituert smartbysjef i Stavanger kommune, med Jarl-gutta på Site 4016.

– På det nye næringsområdet Site 4016 på Åsen vil vi skape et område som nabolaget får eierskap til og vil bruke. Kontrasten er Forus, som er et aktivt arbeidsområde på dagtid, men står ubenyttet på kveldstid, sier Jens Skåra Hansen, konstituert smartbysjef i Stavanger kommune.

NEB-STAR?

NEB er et EU-initiativ som fremmer sosiale og bærekraftige måter å leve på. Som en av seks europeiske byer, er Stavanger valgt ut som fyrtårn for New European Bauhaus for perioden 2022-2025.

NEB-Stavanger (NEB-STAR) består av 16 partnere. På Site 4016 er syv av dem særlig involvert: Smedvig, Veni, Nordic Edge, Stavanger kommune, Helen & Hard, UiS og Ungt entreprenørskap.

– Sammen jobber vi med nye ideer for å bli klimanøytrale raskere, på en inkluderende, estetisk og bærekraftig måte. I NEB-STAR-sammenheng skal Site 4016 brukes til testing av nye metoder for stedsutvikling, samarbeidsformer og innbyggerinvolvering, forklarer Skåra Hansen.

Mange nye begreper? NEB-STAR-ordboka kan hjelpe!

Site 4016 på Åsen skal bli et 100 000 m² stort fellesskap og utviklingssenter for bygg og anleggsbransjen. Men også et område som nabolaget får eierskap til.

Site 4016, som eies av Smedvig, skal bli et 100 000 m² stort fellesskap og utviklingssenter for bygg og anleggsbransjen. Næringsområdet grenser mot et variert nabolag med boliger, skoler, frivillige organisasjoner, grønne friområder med mer.

– Vi ønsker å utfordre aktører til å teste ut nyskapende løsninger for Site 4016, løsninger som følger NEBs verdier om bærekraft, estetikk og inkludering, sier Skåra Hansen.

Kvikktest?

En kvikktest er et eksperiment der utvalgte aktører får testet sine løsninger i reelle omgivelser, i en begrenset periode. Stavanger kommune har tidligere kjørt kvikktest-konkurranser i Lervig og i øyriket.

– Vi oppfordrer til å tenke nytt! Løsningene vi ser etter er uferdige produkter eller tjenester som ikke har blitt testet i markedet tidligere, gjerne på ide- eller prototypestadiet, sier Cecilie D. Røsandhaug, Hospitality Manager på Site 4016.

- Vi kan godt tenke oss en fotball-hall på Site 4016. Er det plass til det, spør Filip Vatsvåg og Erling Schreiner Abrahamsen fra Jarl G2010.

For å delta i konkurransen må man minst ha et enkeltmannsforetak og et organisasjonsnummer.

– Vi tilbyr tilgang til lokaler på Site 4016 for kvikktesting. Løsningene kan være fysiske, analoge eller digitale, produkter eller tjenester. Vi håper kvikktesten kan bidra til å skape varige arbeidsplasser og gjerne også ny eksport fra Stavanger, sier Røsandhaug.

250 000 kroner til fem prosjekter

Det vil velges ut fem prosjekter med opptil 250 000 kroner i støtte til hver aktør. Kvikktesten vil vare i seks måneder.

– Aktørene har ansvar for gjennomføring av testen, med oppfølging og støtte fra teamet vårt i NEB-STAR, sier Trygve A. Meyer, klyngeleder i Nordic Edge. Han har erfaring med kvikktester både på Lervig på Storhaug og i Øyriket.

– Kvikktest er en spennende metode for å engasjere innbyggere med ideer. Erfaringen fra tidligere tester er at det kommer kreative løsninger, som også noen ganger blir til nye selskaper, sier Meyer.

Kom på dialogmøte!

I disse dager er altså fotballklubben Jarl i full gang med å dele ut invitasjoner til nabolaget på Åsen. 2000 naboer rundt Site 4016 blir invitert til å være med på kvikktest-konkurransen. Gutta på 2010-laget kan for eksempel tenke seg en fotball-hall, mens en mor mener et idrettssenter  hadde vært topp. Gutta fra 2007 ønsker seg en ungdomskafé.

– Kvikktest er nok et nytt konsept og ukjent for de fleste. Derfor inviteres alle interesserte til et dialogmøte i august, sier Meyer.

Det blir omvisning og dialogmøte i Fabrikken på Site 4016 torsdag 24. august. Frist for innlevering av forslag er 15. september. Kvikktesten starter 1. november.

Her kan du lese utlysning av konkurransen i anbudsverktøyet Mercell.

For mer informasjon, kontakt Kristin Kverneland, rådgiver i smartby-avdelingen, tlf. 982 56 535, e-post kkverneland@stavanger.kommune.no