3. Demonstrerte blindsoner

Demonstrerte blindsoner

Elevene ved Våland skole fikk demonstrert hvor store blindsoner anleggsmaskiner har. Entreprenøren synes det er viktig.

Menn fra Stangeland Maskin i gule jakker framfor en stor lastebil

Stangeland Maskin demonstrerte blindsoner for elevene ved Vågen skole

For tiden drives det mye anleggsarbeid på Våland. Her skal Lyse legge rør for fjernvarme. Stavanger kommune benytter anledningen til å bytte gamle vann- og avløpsrør, og fornye gatene. Noe av dette arbeidet går forbi Våland skole.

Arrangerte demonstrasjon

Onsdag 13. september arrangerte Stangeland maskin en demonstrasjon av blindsoner for elevene på Våland skole. Elevene skulle få se hvor stor blindsone en lastebil har. Stangeland maskin hadde markert blindsonen med røde markører. Alle elevene på skolen fikk informasjon om hvor viktig det er å bli sett av store lastebiler. De fikk også vite hvordan de selv kan passe på at de blir sett.

Kan forhindre ulykker

For at elevene lettest skulle se for seg blindsonen, fikk de beskjed om å stille seg inn i den markerte blindsonen. Lastebilsjåføren informerte elevene om hvor mange av dem han så fra inne i lastebilen. Byggeleder i Stavanger kommune, Asle Granberg, var til stede under demonstrasjonen. Han synes det er viktig at det holdes slike demonstrasjoner for barna.

–  Elevene får et forhold til det vi holder på med. De får en helt annen tilnærming til både prosjektet og utstyret vårt. Det kan forhindre ulykker at barna selv har kunnskap om blindsonene, forteller Granberg.

Delte ut reflekser

Stangeland Maskin avsluttet demonstrasjonen med å dele ut reflekser. Dette falt i smak hos elevene. Granberg uttrykker at han opplevde demonstrasjonen som veldig vellykket.

–  Dette var kanonbra, uttrykker Granberg.