3. Endring drosjeholdeplasser

Her finner du drosje i sentrum fra 3. januar

Fra og med fredag 3. januar 2020 klokken 18.00 skjer disse endringene for drosjeholdeplassene i Stavanger sentrum.

Kart over de nye drosjeholdeplassene.
  • Holdeplassen ved Romsøegården i Haakon VII gate flyttes permanent til Skagenkaien og Strandkaien.
  • Drosjeholdeplassen ved Atlantic blir stengt fra klokken 22.00 fredag og lørdag.
  • Den tidligere drosjeholdeplassen ved DnB (gamle Posten) i Haakon VIIs gate blir gjenåpnet, og blir stengt fra klokken 22.00 fredag og lørdag.
  • I Kongsgaten, mellom domkirken og Handelens hus opprettholdes dagens holdeplass, også i helgene.

Endringene er resultat av et samarbeid mellom Stavanger kommune, drosjenæringen, politiet og Kolumbus, for å skape tryggere forhold i sentrum i helgene.

Utrygg miks av drosjer, busser og natteliv

En blanding av stadig flere drosjer, hyppigere bussavganger og økt natteliv over lengre tid har skapt utrygge forhold.

Drosjer har parkert i bussholdeplasser, busser har måttet stanse midt i veien og folk har løpt ut i veibanen for å rekke bussene. Det har skapt farlige situasjoner. Kolumbus har varslet at de ikke kan utsette sjåførene for slike trafikkfarlige situasjoner lenger, og har bedt om tiltak som bedrer forholdene, sier leder i veiseksjonen i Stavanger kommune Trygve Petter Nilsen.

Problemområdet er strekningen fra Kongsgaten, langs Jernbaneveien, Olav Vs gate og i Haakon VIIs gate, og nå fjernes drosjeholdeplassene i større grad fra disse gatene, der busstrafikken er tett.

Varig løsning

Alle parter er enige om at byen trenger varige og forutsigbare løsninger. Flyttingen av drosjeholdeplassene blir dermed ikke bare et tiltak for helgene, men vil også gjelde resten av uka. Under festivaler og andre store arrangementer vil det blir egne løsninger, men ellers skal det være forutsigbart for folk både hvor de finner busser og hvor drosjene venter på dem.

De første helgene vil drosjenæringen ha verter i sentrum, som informerer publikum om de nye holdeplassene.