3. Enorm interesse for forhåndsstemmingen

Enorm interesse for forhåndsstemmingen

Etter én uke med forhåndsstemming er pågangen langt større enn tidligere år. Forskjellen mellom lokalvalg og stortingsvalg er i ferd med å viskes ut.

Valgarbeiderne i Stavanger har det travelt framover. Her jobber de med å sortere ut forhåndsstemmer til andre kommuner, slik at disse sendes rett kommune. Fra venstre: Martha Rødde, Inger Sørbø og Ine Charlotte-Charlotte H. Aarsund.

Forhåndsstemmingen ble åpnet av ordfører Kari Nessa Nordtun torsdag 10. august. Du kan forhåndsstemme ti steder i Stavanger, og tilbudet er åpent hver dag unntatt søndag. Så langt har det kommet inn 8626 forhåndsstemmer. På samme tid ved stortingsvalget i 2021 var det kommet inn 6079 forhåndsstemmer.

- Vi gleder oss virkelig over pågangen. Vanligvis ligger valgdeltakelsen ved lokalvalg langt lavere enn ved stortingsvalg, men akkurat nå ligger vi an til høyere deltakelse enn i 2021, sier valgansvarlig Martha Rødde.

Valgdeltakelsen i Stavanger i lokalvalget i 2019 var 66,1 %. I stortingsvalget i 2021 var deltakelsen 78,7 %. Forskjellen var 12,6 %, eller rundt 5600 stemmer.

- Det er gledelig for lokaldemokratiet dersom vi får opp interessen for lokalvalget. Så langt ser det lovende ut. Det er mulig at folk har tatt med seg forhåndsstemmevanene fra pandemien i 2021 og at dette smitter over på deltakelsen, sier Rødde.

Stemmested

666

Totalt antall forhåndsstemmer

8626