3. Familiehjelpere trenger flere frivillige

Familiehjelpere trenger flere frivillige

Mange familier står på venteliste for å få hjelp av Home-Start Stavanger. Støtteprogrammet har nye kurs for frivillige i januar 2024. Har du stort hjerte og lange armer? -Da trenger vi deg, sier koordinator Lilja Ånadal.

Monica T. Dysjaland og Lilja Ånadal jobber som koordinatorer i Home-Start.

Monica T. Dysjaland og Lilja Ånadal jobber som koordinatorer i Home-Start. Foto: Solfrid Sande

Home-Start Familiekontakten er et program for familier som trenger ekstra støtte i hverdagen. Støtteprogrammet er avhengige av frivillige som drar hjem til og hjelper familier som trenger det. Stavanger kommune har bestilt programmet, og finansierer deler av det, mens Frelsesarmeen driver Home-Start programmet i Stavanger.

Home-Start er for familier i Stavanger kommune med barn under skolealder, som trenger støtte og veiledning i en travel hverdag. Noen opplever at de har mangel på støttespillere, andre trenger avlastning eller veiledning i foreldrerollen.

Monica T. Dysjaland og Lilja Ånadal jobber som koordinatorer i Home-Start. De opplever at det er stort behov i kommunen for tilbudet.

– Folk jobber lenger. Jobben krever mer, og folk flytter mer, forklarer Ånadal.

Hun forteller at det ikke finnes et tilsvarende lavterskeltilbud. Selv om programmet drives av Frelsesarmeen er alle velkomne, uansett livssyn.

Mange på venteliste

Home-Start Stavanger har mange familier på venteliste for å få en familiekontakt. Familiekontakten er en frivillig som kommer hjem til familiene en gang i uken i to til fire timer.

– Når familiene venter, hjelper vi dem gjerne med andre ting i mellomtiden. Vi har et stort behov for frivillige familiekontakter, forteller Dysjaland.

For å bli frivillig i Home-Start må du ha erfaring med barn. Det viktigste er at du har mulighet til å være sammen med en familie en gang i uken.

– Vi trenger de som har et stort hjerte og lange armer, sier Ånadal med et smil.

Nytt kurs i januar 2024

I tillegg til å drive familiekontakten, har Home-Start også andre arrangementer for både familiene og de frivillige. De har blant annet et tekstilverksted en gang i måneden. Her lager de middag til alle som kommer. Verkstedet er en god mulighet for familiene til å bli kjent med andre, og bygge seg et nettverk. De har også et ferietilbud. En gang i året reiser de på en ferietur til Lyngdal sammen med familiene.

– Sist vi dro hadde vi med oss rundt 13-14 familier. På turen har vi mange ulike aktiviteter vi gjør sammen, forteller Ånadal.

Torsdag 11. januar 2024 starter et nytt kurs for frivillige. Kurset går over sju kvelder à tre timer, og holdes i Kvitsøygata 3 på Storhaug der Home-Start har kontor. Kurset krever påmelding.

Ønsker du å bli frivillig i Home-Start eller trenger du støtte i en travel familiehverdag? Ta kontakt med Lilja Ånadal eller Monica T. Dysjaland på nettsiden her.