3. Færre sniker på bussen i Stavanger

Færre sniker på bussen i Stavanger

Færre enn vanlig ble tatt uten gyldig billett, da Kolumbus gjennomførte de første kontrollene etter at gratisbilletter ble innført for folkeregistrerte i Stavanger. Men de som blir tatt, sier de ikke trodde de trengte billett.

Kontroll av 350 passasjerer i Nord-Jæren-sonen torsdag 6. juli ga en snikprosent på 7,3 prosent. I perioden før kommunen begynte å spandere kollektivbilletter på innbyggerne ble vel ti prosent tatt uten gyldig billett.

De aller fleste har altså fått med seg at alle må ha billett når de reiser, også de som nå får sin billett gratis fra Stavanger kommune.

Likevel, de som er blitt tatt, har ikke hatt billett i det hele tatt, melder Kolumbus. Mange har meldt at de ikke trodde de trengte billett i det hele tatt nå, når det er gratis.

For de som ennå ikke har fått det med seg: Du reiser med en betalt billett også når du reiser gratis, den er bare betalt av noen andre enn deg. I dette tilfellet Stavanger kommune. For kontrollørene er det naturlig nok ingen forskjell. Billett er billett, kontroll er kontroll, og gebyr er gebyr. 950 kroner om man betaler der og da.

Stavanger kommune minner om at alle som nå får gratisbilletter, setter seg inn i hva de selv må gjøre for at billettene deres skal være gyldige når de reiser:

To viktige ting for å unngå gebyr ombord:

• Alle som reiser kollektivt, må ha gyldig billett:

Får du ikke lastet ned gratis billett til deg selv eller de du reiser med før bussen eller toget kommer, må du kjøpe billett på vanlig måte. Verken kommunen, Kolumbus, Entur eller GoAhead ettergir eller refunderer gebyr som reisende uten gyldig billett har fått.

• Billetten blir gyldig når du aktiverer eller validerer den:

Har du åpnet billetten fra kommunen i Kolumbus Billett-appen, må du aktivere den i appen før reisen. Hvis du ikke gjør det selv, er billetten ugyldig til den aktiverer seg selv automatisk etter sju dager.

Har du fått gratisbillett inn på Kolumbus-kort, må du validere den første gang du reiser med billetten. Hold kortet inntil kortleseren på bussen, om bord i byferjene eller i der kortene leses av på togstasjonene Stavanger og Sandnes sentrum.

Alle bør lese informasjonen om gratis kollektivbilletter på kommunens nettsider, og kjenne til de generelle reisevilkårene til kollektivselskapene de reiser med.

Innbyggerservice hjelper gjerne deg som likevel har spørsmål om gratisbilletter.

I betjente vogner på Jærbanen vil også konduktøren kunne hjelpe deg med å aktivere gratisbilletten for reisen på Nord-Jæren, melder GoAhead.