3. Nå kan du forhåndsstemme

Nå kan du forhåndsstemme!

Forrige valg ble det satt solid rekord i forhåndsstemming. Fra 10. august til 8. september kan du forhåndsstemme 10 steder i Stavanger kommune.

Valgbrakken på torget hadde rekordpågang i år  (Foto: Randi-Merete Lode)

Valgbrakken på torget hadde rekordpågang i år (Foto: Randi-Merete Lode)

I Stavanger kommune kan du forhåndsstemme på følgende steder:

• Valgbrakken på Torget i Stavanger sentrum
  • Valgbrakken på Hillevåg torg
  • Valgbrakken i Hundvågkrossen
  • Valgbrakken ved Siddishallen
  • Valgbrakken på Gausel
  • Valgbrakken ved Lervigtunet Park
  • Sunde og Kvernevik bydelshus
  • Tastasenteret
  • Innbyggerservice i Vikevåg og Judaberg

Interessen for forhåndsstemmingen har vært over all forventning de siste valgene. Innbyggerne strømmet for eksempel til forhåndsstemmestedene ved valget i 2021, og totalt forhåndsstemte 43 476 personer i Stavanger.

– Det utgjorde 44 prosent av de stemmeberettigede, så det er tydelig at mange setter pris på denne muligheten, sier valgansvarlig Martha Rødde.
På det meste ble det avgitt 4475 på én dag i forhåndsstemme-perioden. Til sammenligning var forhåndsstemme-rekorden i 2019 på 23 274.

Forhåndsstemmingen resulterte også i en økning i den totale valgdeltakelsen. Frammøteprosenten var 78,7 % ved stortingsvalget i 2021.

– Valgdeltakelsen er vanligvis lavere ved lokalvalg. I 2019 var valgdeltakelsen på 66,1 % - også det en økning fra forrige lokalvalg. Vi håper jo å øke valgdeltakelsen også denne gangen, sier Rødde.

All informasjon om valget i Stavanger finner du på stavanger.kommune.no/valg.

Mer valg?

Martha Rødde er valgansvarlig i Stavanger kommune