3. Gamlingen vant prestisjetung pris

Gamlingen vant prestisjetung pris

I konkurranse med de flotteste nye idrettsanleggene i landet, gikk «nye» Gamlingen av med seieren for årets idrettsanlegg 2018.

Svømmeanlegget Gamlingen sett ovenfra, med blått basseng, grønne plener og nyplanta trær.

Prisen ble delt ut i dag i sammenheng med organisasjonen Bad, Park og idrett sitt 40 års jubileum på Gardermoen.

Juryens uttalelse:

Gamlingen utendørs svømmeanlegg har vært en institusjon i Stavangerregionen helt siden 50-tallet. Etter at det opprinnelige anlegget måtte vike plass for nye veiprosjekter, tok Stavanger kommune ansvar og erstattet dette unike tilbudet for svømmemiljøet. Sommeren 2017 stod den nye Gamlingen ferdig på Mosvangen. Det er svært hyggelig at besøket fra idrett, skole og ordinære badene har eksplodert i dette helårsåpne anlegget.

Juryen berømmer anlegget for sin innbydende og gjennomtenkte arkitektur. I tillegg er det gledelig at miljøaspektet er godt forankret i hele prosessen med bl.a. oppvarming fra 26 energibrønner. Gamlingen fremstår som inkluderende, tilgjengelig, funksjonelt og attraktivt.

Gamlingen ble kåret til årets idrettsanlegg

Fornøyd direktør

Direktør for tjenesteområdet bymiljø og utbygging, Leidulf Skjørestad, er storføyd med prisen.
- Vi er selvsagt veldig stolte å ha fått denne prisen. At Stavangers befolkning har tatt i bruk Gamlingen i et mye større antall enn vi hadde forventet har nok vært et viktig bidrag for at vi fikk prisen. Dette er også et godt eksempel på et tverrfaglig samarbeid mellom ulike fagmiljø i Stavanger kommune med prosjektledelsen i Stavanger eiendom i spissen, sier direktøren.
Han minner også om at det er kommunens egne arkitekter i Stavanger eiendom som har skapt anlegget som en naturlig del av parken rundt Mosvatnet.

Bad, park og idrett er en landsomfattende, åpen medlemsorganisasjon som arbeider for en fremtidsrettet utvikling innen fagområdene park, idrett, friluftsliv og bad.

Kontaktinformasjon:
Rasmus Gjesdal. Telefon 90196890.
Monika Eie. Telefon 95756200