3. Gratis åpne barnehager i Stavanger

Gratis åpne barnehager i Stavanger

Stavanger kommune tilbyr gratis åpne barnehager. Hensikten er å få flere flerspråklige familier og familier med vedvarende lav inntekt til å bruke barnehagene.

Åpne barnehager er et tilbud til familier med barn under seks år. I motsetning til en ordinær barnehage skal foreldrene oppholde seg sammen med barna i en åpen barnehage. Stavanger kommune har åtte åpne barnehager. En av dem er Storhaug barnehage som med plass til 40 barn er en av kommunens mest besøkte.

Bidrar til venner og nettverk

- Åpne barnehager bidrar til at barna oppnår samhørighet med andre barn, at foreldrene blir kjent med andre og får nettverk og venner. Barnehagene bidrar til å styrke foreldrenes evner til å fremme barnas utvikling, sier barnehagesjef Monica Buvig Stenseth i Stavanger kommune.

Prosjekt

Bakgrunnen for tilbudet om gratis opphold i åpne barnehager i Stavanger er at kommunen har søkt om og fått tilskudd til dette prosjektet. Tiltaket skal få barn som i liten grad benytter barnehagetilbudet til å få komme i barnehage. Målet er å få flere barn som ellers ikke ville gått, men som vil ha stort utbytte av det, til å benytte både åpne og ordinære barnehager.

Bare møt opp!

Det er ikke nødvendig å søke om plass i åpen barnehage. Det er bare å møte opp i barnehagens åpningstid. Av hensyn til sikkerhet og den statlige tilskuddsordningen må alle som kommer innom registrere seg.

Barnevogner i rekke og rad utenfor Storhaug åpne barnehage
Storhaug åpne barnehage er en av de mest besøkte blant byens åtte åpne barnehager.
Stavanger kommune

Mer informasjon om åpne barnehager

Se oversikt over åpne barnehager i Stavanger, og les mer om ordningen