3. Gruser stien rundt Store Stokkavatn

Gruser stien rundt Store Stokkavatn

Fram mot slutten av februar skal den rundt 10 kilometer lange turstien rundt Store Stokkavatnet få ny grus – ved hjelp av en ombygd asfaltlegger.

Hele 2500 kubikkmeter grus skal legges de neste fire fem ukene.

Entreprenøren Nordbø Maskin prøvde ut den nye metoden å legge grus på, med asfaltlegger, for første gang på en lengre strekning i fjor.

Da fikk turstien rundt Mosvannet ny grus. Det fungerte så bra at kommunen velger samme metode rundtStore Stokkavatnet.

Fordeler med asfaltlegger:

• Fall, vinkler og tykkelse på grusen kan justeres presist, nærmest meter for meter.
  • Minimalt med svinn, at grus havner utenfor stien.
  • Grusingen går mye raskere enn før, da grusen ble fordelt med med traktor og skjær.

Nattarbeid

Turstien rundt Store Stokkavatnet er av de mest trafikkerte i Stavanger, og flere av hverdagsturene til kommunen er innom deler av runden.

Derfor legges grusen når trafikken er minst, mellom klokka 22 og 06.

Stengte strekninger

Turstien blir stengt stekning for strekning etter hvert som arbeidet skrider fram. Stengte strekninger blir skiltet.

Det blir ikke mulig å passere for verken grytidlige turgjengere og joggere eller nattesyklister, med mindre man er villig til en aldri så liten – og ikke tilrettelagt – omvei i skog og kratt i møte med asfaltlegger eller lastebiler som rygger innover turstien med grus.

Fra nord, mot klokka

Arbeidet starter i nordre enden av vannet, der turstien fra Tasta kommer ned vest av Mississippiskogen. Grusleggeren tar runden mot urvisernes gang og gruser først østsiden mot Krossberg og Madla. Deretter videre nordover forbi Sanddal og Stokka.

Arbeidet vil vare om lag ut februar dersom det ikke kommer snø. Det vil kunne gi forsinkelser.

-------------------------------------

Mediekontakt i kommunen, Einar Marinkovic Jensen, Park og natur-seksjonen: 47 79 65 05.