3. Har du vært i Danmark de siste ukene?

Har du vært i Danmark de siste ukene?

Har du vært i Danmark mellom 26. oktober og 9. november anbefales du å teste deg og fortelle kommunen hvor i Danmark du har vært.

Som følge av virusutbruddet blant mink i Danmark anbefaler Helsedirektoratet alle som har vært i Danmark i det angitte tidsrommet om å ta en koronatest. De reisende bes også melde fra til kommunen sin om hvor de har vært i Danmark, at de er i karantene og at de gjennomfører karantenen i ti dager etter ankomst.

Ring smittevern og registrer deg

Hvis dette gjelder deg, ring 477 81 641 og registrer deg hos smittevernkontoret i Stavanger. Du bestiller koronatest selv.

- Det er svært viktig at alle som har vært i Danmark i det angitte tidsrommet registrerer seg, og at de overholder karantenen. Vi ønsker ikke at det muterte koronaviruset som har rammet minkfarmer i Danmark skal spre seg hos oss, sier smittevernoverlege Runar Johannessen.

Karantenehotell etter 9. november

Storbritannia har stengt grensene for reisende fra Danmark i forbindelse med virusutbruddet blant mink. Norske myndigheter kommer i første omgang med anbefalinger. 9. november kom påbudet om at alle som reiser inn til Norge må oppholde seg på karantenehotell etter ankomsten. Derfor gjelder oppfordringen om å registrere seg de som kom fra Danmark før bestemmelsen om karantenehotell trådte i kraft.