3. Helseansatte som deltok på demonstrasjon må i karantene

Helseansatte som deltok på demonstrasjon må i karantene

Ansatte i Stavanger kommune som jobber opp mot personer i risikogrupper og som deltok på demonstrasjonen i Byparken lørdag 6. juni, må være i hjemmekarantene i ti dager.

Det gjelder medarbeidere i følgende virksomheter:

• Alders- og sykehjem
  • Hjemmebaserte tjenester
  • Barne- og avlastningsboligene
  • Respiratorbofellesskapet

Beslutningen om å innføre karantene ble tatt av beredskapsledelsen i Stavanger kommune i et ekstraordinært møte søndag kveld. De det gjelder settes i karantene i ti dager, til og med tirsdag 16. juni. Kommunen vil dekke lønn i perioden.

Per mandag 8.6. er det ca. 40 ansatte som ikke skal møte på jobb.

- Må beskytte risikoutsatte brukere

- Demonstrasjonen i Byparken lørdag var en sterk markering av innbyggernes klare holdning mot rasisme. Men selv om vi ikke har hatt påviste smittetilfeller i Stavanger de siste ukene, er vi fortsatt i en pandemisituasjon. Risikoen for smitte er liten, men ikke fraværende. Vi er opptatt av å beskytte våre mest risikoutsatte brukere mot smitte så langt det lar seg gjøre, sier helse- og velferdsdirektør Eli Karin i Stavanger kommune.

- Beboerne ved alders- og sykehjem, mange av brukerne i de hjemmebaserte tjenestene, i barne- og avlastningsboligene og respiratorbofellesskapet har en meget høy risiko for alvorlig sykdomsforløp dersom de skulle bli smittet av koronaviruset, understreker hun.

Også medarbeidere i andre virksomheter som jevnlig møter brukere med særskilt risiko for alvorlig forløp i forbindelse med covid 19, må så langt det er mulig unngå å møte de aktuelle brukerne fysisk til og med 16. juni.

- Én kan smitte mange

Smittevernoverlege Runar Johannessen forklarer at det potensielt kan ha vært personer i byparken som ennå ikke visste at de var syke. Bare én enkeltperson kan alene smitte mange andre.

- «Black lives matter»-demonstrasjonen samlet en mye større folkemengde enn antatt, og ut fra det vi har kunnet vurdere sto flere veldig tett. Vi håper selvsagt ingen blir syke etter demonstrasjonen, men nyere studier tyder på at nettopp store arrangementer og folkeansamlinger utgjør en stor risiko for smitte, sier Johannessen.

- Vi tar ingen sjanser. Selv om det for tiden er lite smitte, vil konsekvensene av å få smitte inn på sykehjem være svært store, fastslår han.