3. Hjelp til jordskjelvrammede

Hjelp til jordskjelvrammede

Stavanger kommune gir 1 million kroner til nødhjelpsarbeid til jordskjelvrammede i Tyrkia, Syria og omkringliggende områder

Det vedtok et enstemmig formannskap torsdag 16. februar.

Politikerne gir kommunedirektøren fullmakt til å vurdere om beløpet skal tildeles til Norsk Folkehjelp, Flyktninghjelpen eller andre frivillige organisasjoner som kan yte bistand til de jordskjelvrammede i Tyrkia og Syria.

- Viktig innsats

- Vi er vitne til en humanitær katastrofe, med titusenvis drepte og enorme ødeleggelser. Jeg er glad for at vi i Stavanger kan støtte den viktige innsatsen som gjøres av de humanitære organisasjonene, sier ordfører Kari Nessa Nordtun.

Hun roser innsamlingsarbeidet som har pågått i Stavangerregionen etter jordskjelvkatastrofen.

- Vi har sett det før og vi ser det igjen – folk i den internasjonale Stavangerregionen mobiliserer raskt for å hjelpe mennesker i akutt nød i kriserammede områder. Det er rørende å se det store engasjementet og innsatsen som lokale lag og organisasjoner legger ned, sier ordføreren.