3. 40 husstander på Rennesøy bedt om å koke vannet

40 husstander på Rennesøy bedt om å koke vannet

I forbindelse med en rutineprøve av ledningsnettet ble det funnet spor av tarmbakterien e.coli i høydebassenget på Bjerga på Rennesøy.

Oppdatering lørdag 1. juli kl. 14.40: Nye prøver viser at vannet nå er ok, så det er ikke lenger nødvendig å koke det.

40 husstander har blitt varslet av kommunen per SMS.

– I forbindelse med en rutineprøve av vannkvaliteten på ledningsnettet har vi i dag blitt varslet av laboratoriet at det er funnet én e.coli-bakterie i høydebassenget på Bjerga i Rennesøy, forteller vann-, avløp- og renovasjonssjef Jarle Furre.

E.coli er en tarmbakterie som indikerer at vannet forurenset. De berørte husstandene blir oppfordret til å koke vannet. Mattilsynet er varslet.

– Nå har vi iverksatt rutinene vi har ved slike hendelser. Høydebassenget er avstengt. Det vil bli tappet ned og rengjort før vi tar nye prøver for å sikre at kvaliteten er god igjen, sier han.

Furre forteller at det er opprettet nye forsyningslinjer med vann til de berørte husstandene.

– De vil fortsatt ha vann, men får det fra en annen sone. Men vi anbefaler koking siden det kan være rester av bakterien i systemet, sier Furre.

Funnet er gjort i et landbruksområde, og Furre understreker at vannet ikke er farlig for dyr å drikke.

Kontaktperson for mediene: Jarle Furre mob. 99227350