3. Idrettens Ildsjelpris 2021

Idrettens Ildsjelpris 2021

Reid Henriksen er tildelt Idrettens Ildsjelpris 2021 for sin innsats i SIF Fotball gjennom en mannsalder. Prisen ble overrakt av ordfører Kari Nessa Nordtun på Ledaal før jul. Se video av overrekkelsen.

I juryens begrunnelse står det følgende om Reid Henriksens innsats:

«Årets pris går til en person som har vært engasjert i idretten sin generelt og i idrettslaget sitt spesielt siden 1970-tallet.

Han har sittet i klubbens styre nesten usammenhengende fra midten av 1970-tallet, og har ingen planer om å gi seg. På grunn av kreft måtte kandidaten trekke seg ut av sine styreverv i noen år. Men han overvant sykdommen, og var raskt tilbake i klubbens styre.

Bilde fra overrekkelsen. Foto: HÃ¥vard: Hanasand
Stavanger kommune

Kandidaten har hatt både egne barn og barnebarn i klubben. Styret i idrettslaget forteller at han aldri sier nei til en oppgave, og er en fryd og ha i klubben. Han er alltid smilende og blid, og stiller opp hvis det trengs. Spesielt i tider der klubben har slitt.

Kandidaten har vært medlem av flere styrer knyttet til klubben, både som nestleder og sekretær. Han er kjent for å ha møtereferatet ferdig før resten av styret har kommet seg hjem etter møtet. I 2019 ble kandidaten tildelt klubbens høyeste utmerkelse: æresmedaljen.

Etter at han ble pensjonist er han blitt en del av gruppen som kommer til klubbhuset hver dag og drikker kaffe og forteller røverhistorier fra gamle dager.

Om prisen

Idrettens Ildsjelpris ble første gang delt ut i 2010, og er en årlig hedring av de mange ildsjelene som idretten er helt avhengig av. Det er Stavanger kommune og Idrettsrådet som på vegne av hele idretten i Stavanger tildeler Idrettens Ildsjelpris.

Vinneren av ildsjelprisen mottar en sjekk på kr 25.000, og et synlig hedersbevis i form av et diplom

Heder til norske- og internasjonale mestre

Ordførerens tradisjonsrike mottakelse på Ledaal for idretten kunne i år ikke arrangeres av smittevernhensyn. Norske og internasjonale mestre fra 2020 vil få tilsendt hederstegn senere.