3. Ildsjelprisen 2018

Heder til årets ildsjel og idrettsmestre

Rolf Inge Sotberg er tildelt Idrettens ildsjelpris i Stavanger. Han ble hedret på nyttårsmottakelsen på Ledaal sammen med lokale idrettsutøvere som har hevdet seg i norske og internasjonale mesterskap.

Rolf Inge Sotberg fikk idrettens ildsjelpris i Stavanger. Prisen ble delt ut av ordfører Christine Sagen Helgø og varaordfører Bjørg Tysdal Moe.

Stavanger kommune deler hvert år ut et hederstegn til idrettsutøvere som har blitt norske eller internasjonale idrettsmestere i løpet av året som gikk. Samtidig deles også den årlige ildsjelprisen ut. Ildsjelprisen er en årlig kåring. Det er kommunen og Idrettsrådet som på vegne av hele idretten i Stavanger tildeler Idrettens ildsjelpris.

Særdeles aktiv

Årets Ildsjelpris går til en person som har vært særdeles aktiv i sin idrett og sitt idrettslag i over 40 år. Rolf Inge Sotberg har fylt flere roller innen sin idrett, blant annet som materialforvalter, materialreparatør, styreleder, nestleder, styremedlem, kasserer, hovedinstruktør, instruktøreksaminator, samt alltid vært en stor pådriver for at klubben skal kunne fortsette sin aktivitet gjennom vanskelige tider.

Æresmedlem

For cirka 15 år siden ble han utpekt til æresmedlem i sin egen klubb. I 2014 ble han tildelt sølvmedalje fra sitt nasjonale idrettsforbund for mangeårig fortjenestefullt virke, spesielt vektlagt for sin rolle innenfor materiell, sikkerhet og utdanning.
- Sotbergs brennende engasjement for idretten vises også i hvordan han har fortsatt å være en stor pådriver - selv etter at han ble rammet av tragedien i 2007 hvor han mistet sin yngste sønn Kristoffer under et treningshopp. På tross av denne hendelsen har han fortsatt å gjøre alt han kan for klubben og for å ivareta sikkerheten med utstyr og instruksjon, spesielt for de yngre, sa ordfører Christine Sagen Helgø i sin tale.