3. Klart for oppfriskningsdose for 75 pluss

Klart for oppfriskningsdose for 75 pluss

De som er over 75 år og tok dose 4 av koronavaksine for seks måneder siden, kan nå få en ny oppfriskningsdose.

Folkehelseinstituttet anbefaler dose 5 til de som er 75 år og eldre, deriblant sykehjemsbeboere, hvis det er gått mer enn 6 måneder siden forrige dose.

Bør tas innen 1. mai

I Stavanger kommune kan oppfriskningsdosen fås i vaksinesenteret i Hjalmar Johansens gate 10. Noen fastleger setter også oppfriskningsdose, så sjekk med fastlegen. Sykehjemsbeboere får tilbud om oppfriskningsdose der de bor.

- Oppfriskningsdosen for denne gruppen bør tas innen utgangen av april. Det er fordi det er planlagt en ny dose til høsten, sier smittevernoverlege Ruth L. Midtgarden.

Vaksineeffekten avtar over tid

Anbefalingen om ny oppfriskningsdose nå gjelder særlig de over 75 år som har tatt fire doser vaksine, men som ikke har hatt koronasykdom.

- Effekten av koronavaksinen avtar over tid. Derfor anbefales disse gruppene å ta en ny oppfriskningsdose nå, sier Midtgarden.

FHI om ny oppfriskningsdose

Kontaktperson for medier: Smittevernoverlege Ruth L. Midtgarden, 938 18 987.