3. Kommunen avvikler sykehjemsplasser i Spania

Kommunen avvikler sykehjemsplasser i Spania

Stavanger kommune har varslet Bærum kommune om at avtalen om kjøp av sykehjemsplasser i Spania heves.

Stavanger kommune har hatt kontrakt om kjøp av til sammen fire plasser ved Centro Asistencial Noruego (CAN) i den spanske byen Altea.

Kommunestyret vedtok i fjor at plassene skulle avvikles ved utgangen av 2020. Kommunen har nå meddelt Bærum kommune at kontrakten heves med virkning fra og med 7. juli 2020, med bakgrunn i den pågående koronapandemien.

Stengt siden mars

- Den siste gruppen fra Stavanger ble hentet hjem da sykehjemmet stengte ned som følge av koronasituasjonen i midten av mars. Selv om regjeringens reiseråd kan bli endret utover sommeren og høsten, vurderer vi risikoen for den aktuelle målgruppen som for høy, sier helse- og velferdsdirektør Eli Karin Fosse i Stavanger kommune.

De rundt 20 brukerne som hadde søkt om opphold i Altea i høst har fått brev om avviklingen.