3. Kommunen gir 10 millioner ekstra til energitiltak i landbruket

Kommunen gir 10 millioner ekstra til energitiltak i landbruket

I høst kan bønder i landbrukskommunen Stavanger søke ekstraordinær støtte til tiltak for fornybar energi og redusert energibruk i landbruket.

Tomatdyrking

Målet med støtteordningen er å finne løsninger som gir konkret og målbar effekt innen kortest mulig tid. Ordningen gjelder bønder og gartnere som har rett på produksjonstilskudd i landbruket

Politikerne i utvalg for miljø og utvikling ga følgende oppdrag:

"Energi- og ENØK-tiltak innen landbruk økes fra 3 til 10 millioner og skal inneholde en støtteordning for fornybar energi i landbruket, det gjelder både solceller på tak og bakkemontert solkraft, samt vindkraft og andre fornybare varmeforsyninger. Ordningen skal rettes mot bedrifter som er berettiget produksjon og avløsertilskudd."

- For å nå klimamålene vi har satt oss i Stavanger kommune må vi være framoverlente og kreative. Det er også to ord som godt beskriver landbruket i kommunen vår. Derfor er jeg glad for at vi med disse midlene kan legge til rette for mange flere godt tiltak som gir god klimaeffekt, sier leder for utvalg for miljø og utbygging, Rune Askeland.

Rune Askeland (MDG). Foto: Carina Johansen.
Rune Askeland (MDG) . Foto: Carina Johansen.

Landbrukssjef Geir Helge Rygg er også begeistret:

- Dette er en fin håndsrekning til bøndene og gartnerne i Stavanger, sier han.

Landbrukssjefen har også en oppfordring:

- Har du innspill til hva slags tiltak som kan være aktuelle? Ikke nøl med å ta kontakt med oss.

Søknadsfristen vil i utgangspunktet være  1. oktober, med politisk behandling cirka november. Mer praktisk informasjon om ordningen vil komme over sommeren.

Geir Helge Rygg

Landbrukssjef