3. Kommunen sikret trær på Ledaal

Kommunen sikret trær på Ledaal

Etter at en stor grein falt av et av almetrærne på Ledaal måtte kommunens driftsavdeling ut for å sikre området. Da oppdaget de et annet tre med råteskader.

Kommunens driftsavdelingen sikret området.

Idrett og utemiljø, ved fagseksjon park og natur, var tirsdag denne uken på befaring på Ledaal i forbindelse med beskjæring av greiner som har falt av et stort gammelt almetre.

– På befaringen oppdaget vi et annet almetre som hadde store råteskader. Parken er svært mye brukt turområde og mange ferdes langs gangveien som går gjennom alleen. Vi vurderte at dette treet var en så stor sikkerhetsrisiko at det måtte felles så raskt som mulig, forteller parkforvalter Silje Hauge in’t Veld.

Både Rogaland Fylkeskommune og kommunens egen byggesaksavdeling ga mandag rask dispensasjon fra reguleringsplanen for å felle treet ved siden av det treet som greina brakk i fra.

– Det treet som den store greina falt fra har vi beskåret og kontrollert. Det regner vi nå som trygt, forteller hun.

Kommunen har et eget treregister, og dette registeret kunne fortelle følgende om treet som måtte felles:

– Treet ble registrert i 2018, og treets vitalitet ble da betegnet som god, men lett skadet med noe råte. Tilstanden har forverret seg siden denne registreringen ble utført, og nå måtte vi altså felle treet, sier parkforvalteren.

Bildet under viser at treet har så stor råteskade ved basis at en kan stikke et kosteskaft nesten gjennom hele stammen:

Tre med råteskader

Nyttige lenker: