3. Kun registrering ved serveringssteder fra i dag

Kun registrering ved serveringssteder fra i dag

Fra torsdag 19. november klokken 15.00 er det kun behov for å registrere seg ved besøk av serveringsstedene i Stavanger.

Fra 9. november har gjestene måttet legitimere seg for å kunne besøke små og store serveringssteder i de fire kommunene. Dette ble innført med den midlertidige lokale forskriften om tiltak mot korona-smitte. Nå er forskriften endret til kun registreringsplikt.

- Etter at legitimeringsplikten ble innført, har vi mottatt tilbakemeldinger fra serveringsbransjen og andre næringsaktører om at dette kravet er krevende å etterleve, og at det påfører serveringsstedene ekstra arbeid og kostnader i en situasjon som allerede er svært anstrengt for mange, sier ordfører Kari Nessa Nordtun i Stavanger.

Kommunene har nå gjort en ny vurdering av dette kravet og konkludert med at det endres til registreringsplikt i stedet.

Ordføreren understeker betydningen av serveringsstedene fortsatt registrerer gjestene for å legge til rette for effektiv smittesporing dersom det skulle oppstå korona-smitte.

Kommunene Sandnes, Sola og Randaberg kommuner gjennomfører tilsvarende endring fra samme tidspunkt som Stavanger.