3. Lærlingerekord i Stavanger

Ny lærlingerekord i kommunen

For andre år på rad ble det rekord i antall søkere til læreplassene i Stavanger kommune.

Stavangerlærlinger 2019

Da Brita Dueland kikket over innkomne søknader fra folk som ønsker å bli lærlinger i kommunen kunne hun for andre år på rad konstatere rekord. Dueland leder Opplæringskontoret, og har ansvaret for rekruttering av lærlinger.

- Da søknadsfristen gikk ut 7. februar hadde vi 291 søkere til de rundt 100 læreplassene våre. Et så høyt tall har vi aldri tidligere hatt, smiler hun.

I fjor kom det inn 280 søkere. Året før var tallet 122.

- Forskjellen fra tidligere år, er at vi har veldig få søkere som ikke er kvalifiserte. Det vil si vi ikke har mange søkere som tror de søker ordinær jobb, ikke har bestått riktig VG1 og VG2 eller som ikke har skolegang i det hele tatt. Den reelle veksten er dermed stor, sier Dueland.

Arbeidskraft

Målet med lærlingordningen er å rekruttere god arbeidskraft til organisasjonen. Stavanger kommune tilbyr læreplasser innen områdene helse, barne- og ungdomsarbeid, IKT, kontor og kjøkken.

- Vi på Opplæringskontoret har vært ute og informert elever i videregående om hvordan det er å være stavangerlærling.  Vårt inntrykk er at Stavanger kommune har et godt omdømme som lærebedrift.  Dette viser også tallene på antall søkere fra andre kommuner, sier hun.

Les mer om lærlingeordningen.

Kontaktperson:

Brita Dueland