3. Lervig sykehjem som læringsarena

Lervig sykehjem som læringsarena

Johannes Læringssenter har mottatt midler av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, IMDI, til Prosjekt Lervig. Prosjektet er et samarbeid mellom voksenopplæringen på Johannes læringssenter og Lervig sykehjem for å styrke integrering og mangfold.

Sherin Alo har praksis to dager i uken ved Lervig sykehjem.

Kompetansekurset har som mål å gi deltakerne arbeidsrettet kompetansekurs, grunnleggende kvalifisering innen helse- og omsorgssektoren gjennom praksis, teori og arbeidsrettet norskundervisning.

Kurset er på et år og består av to moduler. Teoridel tar utgangspunkt i deler av Læreplan i felles fag i VG1 helse- og oppvekstfag, hvor deltakerne får undervisning i norsk, arbeidslivskunnskap og fagteori. Undervisningen foregår på Johannes læringssenter og to dager har man praksis som "postvert" på sykehjemmet.

Første modul i kurset består av praksis knyttet til kjøkken og rutiner ved forberedelser og tilretteleggelse av måltider. Andre modul fokuserer på viktigheten av hygiene, grunnleggende helselære, samspill og kommunikasjon med beboerne for å oppnå et godt helsefremmende miljø.

Kurset passer for alle som har som mål å få arbeid innen helse- og omsorgssektoren, har minimun A1c i norsk muntlig, er motivert og liker å arbeide med eldre og er kontaktskapende og sosial.

Ved vårt besøk traff vi Sherin Alo som er glad for å være en del av programmet. Hun er fra den kurdiske delen av Syria og har vært i Norge, sammen med sin mann og tre barn, i fire år. Hun snakker godt norsk og er til sommeren ferdig med introduksjonsprogrammet på et år. Fra høsten av, tar hun fatt på et to-årig studie innen helsefag ved Møllehagen skolesenter.

Ragnhild Torkelsen, assisterende virksomhetsleder ved Lervig sykehjem sier at kompetansekurset er svært vellykket. "Deltakerene viser engasjement og har god læringskurve. Alle er glade for å være her, har håp og forventninger om å få jobb. De er veldig motiverte og vil skape seg et godt liv her i Norge."

Avbildet fra venstre rundt bordet er; Margrethe Valle, Borgny Koltveit, Ingeborg Egeland, Sigrid Mathisen og Rigmor Seim

Rundt frokostbordet er det en hyggelig atmosfære hvor alle er enige om at det er et trivelig sted å være. De forteller at det er morsomt når barnehager kommer på besøk "da synger de og lager litt liv".

Borgny Koltveit og Ingeborg Egeland har en hyggestund ved frokostbordet.

Ingeborg har ruller og blondetørkle på hodet. Hun forteller at de har frisør men at hun ikke har fått time før neste uke.