3. Legevaktsjefen tilbake til fagforeningsarbeid

Legevaktsjefen tilbake til fagforeningsarbeid

Nina Horpestad slutter som legevaktsjef og blir rådgiver i Utdanningsforbundet. Stillingen som legevaktsjef er utlyst med søknadsfrist 26. juni.

Nina Horpestad, avtroppende legevaktsjef

Nina kan se tilbake på et travelt halvannet år som legevaktsjef. Hun begynte som virksomhetsleder ved Stavanger legevakt midt i pandemien i januar 2021. Hun gir seg nå fordi hun ønsker å gå tilbake til fagforeningslivet. Hun kom til legevakten etter 13 år som fylkesleder i Norsk Sykepleierforbund.

- Da stillingen i Utdanningsforbundet ble lyst ut kunne jeg ikke la sjansen gå fra meg. Det er ikke ofte den type stillinger lyses ut her i regionen, understreker hun.

Lærerik tid

Nesten halvannet år med pandemi og travelheten og dynamikken i en akutt-tjeneste har ikke skremt henne. Tvert imot, hun har trivdes med jobben.

- Det har vært en utrolig kjekk og lærerik tid. Noe av det jeg har satt mest pris på er å lære om prehospitale tjenester. Jeg har også likt å jobbe med å oppdra innbyggerne til å bruke legevakten riktig, sier hun.

Legevakten for alle, men ikke for alt

Legevakten har en stor utfordring i at innbyggerne til tider betrakter den som et utvidet fastlegekontor med ettermiddag/kveldsåpent. Mange tror også det bare er å møte opp, uten å ringe først. Nina har kjørt flere kampanjer for å få budskapet hamret inn: Legevakten er for alle, men ikke for alt. Ring 116 117 først, så kan mye avklares på forhånd.

- Dette er nok noe etterfølgeren min også må jobbe med. Alle legevakter sliter med det samme. Men legevakten er ikke et vanlig legekontor. Bruk fastlegen så langt du kan, fastlegen har også akutt-timer på dagtid, sier hun.

Nytt legevaktbygg

Av andre oppgaver den kommende legevaktsjefen kan glede seg til å ta fatt på, er å fortsette planleggingen av nytt legevaktbygg. Ny legevakt er tenkt plassert sørvest for det nye sykehuset på Ullandhaug, og skal stå ferdig i 2027 etter planen.

- Den som overtar etter meg får ansvar for å videreutvikle både legevakt- og akuttjenesten i Stavangerregionen. Det skal også utarbeides en plan for allmennlegetjenesten. Så det er nok av utviklingsoppgaver å ta fatt på for den som liker det, sier hun.

Flinke fagfolk

Som legevaktsjef har Nina vært leder for ca. 200 ansatte. Medarbeidere som er opptatt av kompetanse og kvalitet i tjenestene. Selv er Nina sykepleier og har etterutdanning i helseledelse.

- Det er et svært kompetent fagmiljø ved legevakten, noe som har vært et stort pluss for meg som ikke har bakgrunn i akutt-tjenesten. Jeg har lært utrolig mye av å jobbe med flinke fagfolk, understreker hun. Nina begynner i ny stilling som rådgiver i Utdanningsforbundet Rogaland 22. august.

Stavanger legevakt gir tilbud til innbyggerne i Stavanger, Randaberg og Sola. Til legevakten ligger også voldtektsmottaket, kriseteamet, psykiatrisk sykepleier og fengselshelsetjenesten.

Stillingsannonse virksomhetsleder Stavanger legevakt