3. Markerer overdosedagen 31. august

Markerer overdosedagen 31. august

Stavanger kommune har en stille markering i byparken og minnegudstjeneste på overdosedagen 31. august.

Verdens overdosedag markeres hvert år på denne dagen for vise respekt overfor de som har dødd av overdose og deres pårørende.

Markeringen benyttes også til å formidle kunnskap om overdoseforebygging, og til en bevisstgjøring om denne samfunnsutfordringen. I 2020 døde 324 av overdose i Norge, det høyeste antallet siden 2001. 33 av disse døde i Rogaland. 8 var hjemmehørende i Stavanger.

Stavanger kommune har en stille markering i byparken ved Breiavannet kl. 15-17. Hjelpeapparat, bruker- og pårørendeorganisasjoner vil være til stede. Det blir anledning til å legge ned en rose for å minnes de som døde av overdose. Kl. 18 blir det en minne- og håpsgudstjeneste i St. Petri-kirken.