3. Medarbeider ved Øyane sykehjem smittet

Ny smitte ved Øyane og Lervig sykehjem

En ny medarbeider ved Øyane sykehjem har fått påvist smitte av covid-19. Smittekilden er utenfor sykehjemmet. En ansatt på Lervig sykehjem er også smittet.

Øyane sykehjem fikk en smittet ansatt 23. desember. Alle beboere og ansatte testet negativt i første runde. De skal også testes på nytt. Ansatte jobber i fullt smittevernutstyr inntil videre og avdelingen er stengt for besøk.

26. desember fikk en ny medarbeider påvist smitte ved Øyane. 1 annen ansatte er satt i karantene. Ansatte og beboere skal testes. Den ansatte som er smittet er nærkontakt til en kjent smittekilde utenfor sykehjemmet. Den ansatte var uten symptomer.

De to smittede ved Øyane jobber på ulike avdelinger og har ingenting med hverandre å gjøre. Begge avdelinger har besøksforbud inntil videre.

Ansatt smittet ved Lervig sykehjem

En ansatt Lervig sykehjem er også smittet. Her er ingen definert som nærkontakter og ingen settes i karantene. Beboere og ansatte testes for å være på den sikre siden. Pårørende til de aktuelle beboerne har fått beskjed.

Oppdatering 29.12.: Avdelingen ved Lervig sykehjem er igjen åpen for besøk.

Stavanger kommune har hatt flere smittetilfeller knyttet til sykehjem. Smitten øker i regionen. Direktør helse og velferd Eli Karin Fosse har innført påbud om munnbind for alle som jobber på alders- og sykehjem. Nå er det også innført munnbindpåbud for de som kommer på besøk.

God beskyttelse i bruk av munnbind

-Vi er i en alvorlig situasjon nå med økende smitte. Vi har erfart at det er god beskyttelse i at ansatte bruker munnbind, derfor har vi innført munnbind for alle som oppholder seg i rom der beboere ferdes, sier Fosse. Hun har også bedt virksomhetsledere om å minne ansatte om at det er viktig å ikke komme på jobb hvis de har symptomer som minner om korona.
-Det er også veldig viktig at vi alle nå begrenser antall nærkontakter så mye som mulig, sier Eli Karin Fosse.

Jobber i smittevernutstyr

De ansatte ved de berørte avdelingen ved Øyane sykehjem jobber i fullt smittevernutstyr inntil videre. Øyane sykehjem har hatt smitte på sykehjemmet tidligere, og har derfor erfaring i å håndtere dette. En ansatt ved sykehjemmet fikk påvist smitte på en annen avdeling 1. november. Hverken beboerne eller øvrige ansatte ble smittet den gangen.