3. Mulighetsterminalen avvikles

Mulighetsterminalen avvikles

Mulighetsterminalen i Stavanger har hjulpet mange jobbsøkere siden åpningen i 2015. Nå er arbeidsledigheten i regionen redusert, og tilbudet avvikles ved utgangen av 2018.

Mulighetsterminalen ble offisielt åpnet av ordfører Christine Sagen Helgø 4. desember 2015.

Stavanger kommune

Mulighetsterminalen har vært et samarbeid mellom Stavanger kommune, NAV og Greater Stavanger. Tilbudet har bestått av aktiviteter som jobbmesser, foredrag, kurs, informasjonsmøter og CV-verksteder. Det har også vært en møteplass for arbeidssøkere, og et sted å hente inspirasjon og tips til hvordan du kommer tilbake i jobb. I 2017 var 15.000 besøkende innom Mulighetsterminalen i den gamle utenriksterminalen ytterst på Strandkaien.

- Ivareta mennesker, beholde kompetanse

Ordfører Christine Sagen Helgø oppsummerer Mulighetsterminalen som et godt og målrettet tiltak for både unge og eldre.

- Det handlet først og fremst om å ivareta mennesker som har mistet jobben, men det var også viktig å beholde kompetansen for framtiden i regionen. Mange av de som mistet jobben satt på verdifull kunnskap. Vi måtte derfor gjøre noe - og det fort. Mulighetsterminalen har vært besøkt av mange med variert bakgrunn, og det er bra, understreker ordføreren.

Tilbake til lav arbeidsledighet

Da Mulighetsterminalen åpnet i desember 2015 var over 10.000 rogalendinger uten jobb, og arbeidsledigheten i regionen hadde en dramatisk utvikling. Fra høy aktivitet i arbeidsmarkedet og lavest arbeidsledighet i landet over mange år, var situasjonen snudd på hodet. Arbeidsledigheten doblet seg på ett år. I januar 2017, da arbeidsledigheten var på sitt høyeste, var rundt 15 000 mennesker (5,7%) i Rogaland helt uten jobb eller i et tiltak via NAV.

Sitasjonen har nå endret seg, pilene peker oppover og arbeidsledigheten er på et mye lavere nivå. Bruttoarbeidsledigheten i fylket er per november var på 3,1%, noe som utgjør rundt 8000 personer i Rogaland.

- Krevende

- De siste årene har vært krevende for hele regionen, men aller mest for de som mistet jobben. At vi gikk sammen om å etablere Mulighetsterminalen, viser vilje til å stå sammen i krevende tider. Jeg er stolt over at Greater Stavanger har vært en del av dette initiativet, sier administrerende direktør Kristin Reitan Husebø i Greater Stavanger.

Et sted å stikke innom

Seniorrådgiver Truls Nordahl i NAV sier at Mulighetsterminalen har vært et viktig tillegg til NAVs tilbud.

- Jeg har selv møtt mange av de som har vært innom, og responsen er entydig: Det har vært godt å ha et sted der du kunne møte andre i samme situasjon. Jobbsøkerne har kunnet få praktisk hjelp, samtidig som vi har ivaretatt behovet for en god møteplass. De har også fått tilbud om mer utradisjonelle aktiviteter som har gitt god motivasjon i en vanskelig tid, som turgrupper og yoga. Det er heller ikke tvil om at Mulighetsterminalen avlastet NAV-kontorene i en travel periode, forteller Nordahl.

NAV vil videreføre aktivitetstilbudet «Jobbdrøs» og arbeidsmesser på andre arenaer.