3. Ny helsesjef i Stavanger kommune

Ny helsesjef i Stavanger kommune

Frank van Betten er ny helsesjef i Stavanger kommune. Han tiltrer i den nye jobben 1. oktober.

Stavanger kommunes nye helsesjef  Frank van Betten

Stavanger kommunes nye helsesjef Frank van Betten

Lang legeerfaring

Den nye helsesjefen er utdannet lege i Belgia. Han har erfaring fra blant annet Oslo legevakt og som kommuneoverlege i Andøy kommune. I tillegg har han jobbet som legevaktsjef i Bergen kommune, og de siste to og et halvt årene har han jobbet som assisterende fylkeslege, delvis i Oslo og Viken og delvis i Innlandet.

Liker utfordringer

- Å begynne som helsesjef midt i en pandemi blir nok litt krevende, og det blir viktig å sette seg inn i rutinene til Stavanger kommune. Men sånn jeg ser det er Stavanger kommune en velfungerende organisasjon som har mye på plass, sier han.

Samtidig liker den nye helsesjefen utfordringer, og ser frem til å begynne arbeidet.

- Her er det bare å henge seg på, og holde seg orientert. Det blir uten tvil en utfordring, men jeg liker utfordringer, så det er bra, sier van Betten.

Mye av arbeidstiden i starten vil helsesjefen bruke på korona, men han skal også jobbe med kvaliteten på legetjenestene og rekrutteringen.

- Det blir mye å sette seg inn i, fordi alle kommuner har litt forskjellige måter å organisere ting på, så jeg må i første omgang bli bedre kjent med de ulike tilbudene som finnes i Stavanger kommune. Men det er viktig å sørge for at det er nok fastleger, og at de har gode arbeidsforhold.

Jeg vil også se på helsetjenestene generelt, både på innhold og kvalitet, og hva som kan forbedres på en kostnadseffektiv måte, avslutter den nye helsesjefen, som gleder seg til å ta fatt på den nye jobben og å bli kjent med nye medarbeidere og kollegaene.