3. Ny hverdag i skoler og barnehager

Ny hverdag i skoler og barnehager

Oppvekst- og utdanningsdirektør Helene Ohm i Stavanger kommune roser alle barn og voksne i skoler og barnehager for innsatsen med å få på plass hjemmeskole og barnehageaktiviteter de siste ukene. Se video om hvordan skolehverdagen fungerer i praksis.

Video: Møt elever og lærere som har hjemmeskole

Tiltakene som er iverksatt for å bekjempe utbruddet av koronavirus i Norge videreføres fram til over påske, til og med 13. april.

- Regjeringen vil komme med oppdaterte korona-tiltak onsdag 8. april, og vi forholder oss til det. I mellomtiden ber vi foreldre om å følge med på nyhetene, samt skolenes og barnehagenes hjemmesider, sier Ohm.

Uavhengig av hvilke koronatiltak som blir annonsert 8. april, vil det være et omsorgstilbud i barnehager og skoler tirsdag 14. april.

- Velfortjent påskeferie

Skolesjef Jørn Pedersens budskap til elevene på barne- og ungdomsskolene i byen er klart:

- Vi gleder oss til dere er tilbake i klasserommet, men vi vet ikke når det skjer, sier han.

- Først er det tid for en velfortjent påskeferie for elever og ansatte som har enormt flinke til å omstille seg i en krevende tid, fortsetter Pedersen.

Han legger til at statistikken for bruk av digitale verktøy har hatt stor oppgang siden skolene stengte, og at responsen på hjemmeskoletilbudet fra elever og lærer så langt har vært positiv.

- Så god hverdag som mulig

Barnehagesjef Monica Buvig Stenseth forteller at det også i barnehagene gjøres en stor innsats for å følge opp alle barn, særlig sårbare barn, og for å aktivere hele personalet på hjemmekontor.

- Det er imponerende å høre virksomhetslederne fortelle om kreative pedagoger og ledere som gjør en utrolig innsats for å gjøre hverdagen så god som mulig for alle når alt plutselig er stilt på hodet, sier Buvig Stenseth.

- Nå som barnehagene er stengt, legges det opp til å holde kontakten mellom personalet, barna og familiene. Pedagogene har tatt kontakt med familiene flere ganger for å snakke med foreldrene og barna. For barna er det viktig å vite at den voksne er her for dem selv om barnehagen er stengt. For mange ansatte er det en ny hverdag med hjemmekontor, men vi benytter muligheten til faglig oppdatering, opplyser barnehagesjefen.

Omsorgstilbud i påsken

Omsorgstilbudet for barn av foreldre som har kritiske samfunnsfunksjoner og barn med særlig omsorgsbehov tilbys i mellompåsken, fra mandag 6. til onsdag 8. april, samt på helligdagene.