3. Øker satsingen på heltid – partene signerer forpliktende avtale

Øker satsingen på heltid – partene signerer forpliktende avtale

Helse- og omsorgssektoren vil stå uten nok personell i fremtiden, hvis ikke vi endrer måten vi jobber på. Dette tar Stavanger kommune på alvor, gjennom å øke satsingen på heltid.

Signering av heltidserklæring mellom ordfører og partene i Stavanger kommune

Ansatte i helse- og omsorgssektoren skal få mulighet til hele stillinger, forutsigbare arbeidsforhold, en lønn å leve av og mulighet til å stå i arbeid til pensjonsalder.

Ordfører og partene i Stavanger kommune har derfor signert en lokal heltidserklæring for helse og velferd, hvor de har forpliktet seg til å jobbe for å redusere deltidsarbeid og skape en kultur hvor heltid er hovedregelen.

Må tenke nytt

Avtalen ble signert denne uken av ordfører Kari Nessa Nordtun, kommunedirektør Per Kristian Vareide, direktør for helse og velferd, Stina Løkke, direktør for økonomi og organisasjon, Kjartan Møller og tillitsvalgte i Fagforbundet, Norsk sykepleierforbund, Delta og FO.

– Skal vi lykkes med å skape en heltidskultur i Stavanger kommune må vi samarbeide og tenke nytt. Det vil kreve både en kulturendring og en organisasjonsendring, sa direktør for helse og velferd, Stina Løkke.

Heltidserklæringen skal brukes aktivt for å nå målet om en sterk heltidskultur i Stavanger kommune, og det utvikles nå verktøy som skal hjelpe ledere og ansatte til å nå målet om å mer heltid i helse- og omsorgssektoren.

– Vi må slutte å lyse ut stillinger på «autorepeat» og la bemanningsplaner «gå i arv», men da må vi også gi ledere, som skal ansette, kompetanse og det handlingsrommet de trenger for å gjennomføre vedtatte målsettinger om heltidskultur, sier direktør for økonomi og organisasjon, Kjartan Møller.

Sentral heltidserklæring

Det har i flere år eksistert en sentral heltidserklæring mellom partene, ved KS, Fagforbundet, Delta, FO og Norsk sykepleierforbund. Gjennom erklæringen har partene forpliktet seg til å jobbe sammen om å redusere deltidsarbeid og utvikle heltidskultur i helse og omsorgssektoren i kommunene i Norge. Denne avtalen er fornyet for 2021- 2024.

– Arbeid med deltid har vært en prioritering for fagorganisasjonene. Deltid rammer ansatte sosialt. Det gjør det blant annet vanskelig å etablere seg på boligmarkedet. I tillegg er heltidskultur også et godt likestillingstiltak, siden deltid ofte rammer kvinner i helse og omsorgsyrker, sa Susanne Mall fra Delta, som talte på vegne av alle fagorganisasjonene.

Les hele deltidserklæringen her (pdf).

Les mer om prosjekt heltidskultur her.

Kontaktpersoner for media:

Direktør for helse og velferd, Stina Løkke, mobil: 913 70 515

Direktør for økonomi og organisasjon, Kjartan Møller, mobil: 900 80 756

Foto f.v. Åshild Jacobsen, FO, Stina Løkke, direktør for helse og velferd, Susanne Borre, Sykepleierforbundet, Susanne Mall, Delta, Halldis Møgster, Fagforbundet, Kari Nessa Nordtun, ordfører, Kjartan Møller, direktør for økonomi og organisasjon og Per Kristian Vareide, kommunedirektør (bildet kan brukes av media).