3. Avspark for Mulighetssenteret

Avspark for Mulighetssenteret

Rune Endresen er i gang med jobben som å skal hjelpe ukrainske flyktninger ut i arbeid. Onsdag var det stort oppstartsmøte hos Næringsforeningen.

Bildet viser Rune Endresen, daglig leder for Mulighetssenteret

Prosjektkoordinator Rune Endresen er glad for å være i gang. Han oppfordrer arbeidsgivere til å gi flyktningene en sjanse.

Stavanger kommune etablerer senteret som et arbeidsrettet tiltak for ukrainske flyktninger som sliter med å finne innpass i arbeidslivet, grunnet blant annet språkutfordringer.

– Jeg vil gjerne snakke med bedrifter som har rekrutteringsbehov og er klare til å lage avtaler. Ta kontakt, så får vi organisert møter med flyktninger som er klare for arbeid, sier Rune Endresen.

Han er glad for støtten som kommer fra det lokale næringslivet, og ser frem til et godt samarbeid.

Viktig samarbeid

Hos Næringsforeningen i Rosenkildehuset var det onsdag fullt av representanter fra næringslivet, Nav, ukrainsk forening, organisasjoner og Stavanger kommune som var til stede for markeringen.

Målet er at senteret skal bidra til at jobbsøkere raskere kommer i kontakt med bedrifter og de som rekrutterer når de er ferdige i introduksjonsprogrammet. Tett samarbeid med næringslivet blir dermed viktig.

– Jeg håper senteret vil bli en møteplass for arbeidsgivere og flyktninger. Jeg har tro på at en fysisk møteplass vil være viktig, sier Endresen.

Vi ser et bildet fra møtet, hvor det blir stilt spørsmål fra salen. Vi ser fire personer som står og ser utover salen, hvor det mange folk.
Fra venstre, Pavlo Pershyn, leder i Ukrainsk forening i Rogaland, prosjektkoordinator Rune Endresen og Margaret Telfer fra jobbteamet i flyktningtjenesten, fikk spørsmål fra salen ledet av Inger Tone Ødegård i Næringsforeningen.

Møtested på Storhaug

Mulighetssenteret ligger plassert på Storhaug, nær flyktningtjenesten, Nav og Johannes læringssenter, som er viktige samarbeidspartnere i arbeidet.

Jobbteamet i flyktningtjenesten arbeider strategisk med arbeidspraksis for deltakerne i introduksjonsprogrammet. De har behov for flere praksisplasser til deltakere. Teamet var derfor tilstede med mange av jobbveilederne.

Introduksjonsprogrammet på seks måneder er kort tid, både til å lære seg språket og til integrering i arbeidslivet. Dermed blir Rune Endresen og Mulighetssenteret et viktig kontaktpunkt for de som er ferdige og trenger videre hjelp til integrering i arbeid.

Leder i Ukrainsk forening Rogaland, Pavlo Pershyn, fortalte at det er mange ukrainere i Stavanger-området som nå står klare for arbeidslivet.

Sammen for inkludering

Mulighetssenteret er en politisk bestilling som ble vedtatt i september for å hjelpe den store gruppen ukrainere som har flyktet fra krigen i hjemlandet sitt. De utgjør nå 85 % av flyktningene som kommer hit. Etter hvert vil Mulighetssenteret utvides til å også omfatte flyktninger fra andre land.

Ordfører Sissel Knutsen Hegdal fremhevet viktigheten av inkludering i sin åpningstale.

– Vi må gjøre overgangen så god som mulig for flyktningene. Derfor er jeg stolt over at vi har etablert Mulighetssenteret. Sammen skal vi skape noe som blir en møteplass for flyktninger fra Ukraina og fra andre land, sa Knutsen Hegdal i talen.

Bildet viser Inger Tone Ødegård og Harald Minge i Næringsforeningen var vertskap for dagen. Sammen med Anneline Teigen i NAV Rogaland, Ordfører Sissel Knutsen Hegdal og prosjektkoordinator Rune Endresen. De står vendt mot kamera, alle smiler og vi ser mange folk i salen bak dem.
Fra venstre, Inger Tone Ødegård og Harald Minge i Næringsforeningen som var vertskap for dagen. Her sammen med Anneline Teigen i NAV Rogaland, ordfører Sissel Knutsen Hegdal og prosjektkoordinator Rune Endresen.

Prosjektkoordinator Rune Endresen kom med en klar oppfordring til arbeidslivet:

– Ta imot dem og gi dem en sjanse, selv om språket ikke er på topp. Får vi mange flyktninger ut i jobb, vinner vi faktisk alle.

Rune skal lede mulighetssenter for ukrainere | Stavanger kommune

Kontaktinformasjon:

Rune Endresen, prosjektkoordinator

rune.endresen@stavanger.kommune.no

Tlf, 95 06 28 28

Mulighetssenteret holder til i Lerviksveien 25 på Storhaug.