3. Ordførerens nyttårstale 2024

Ordførerens nyttårstale 2024

Ordfører Sissel Knutsen Hegdals nyttårstale til alle i Stavanger.

Kjære alle sammen!

Vi lever i en urolig tid.

Her hjemme strever mange med å få endene til å møtes, samtidig som vi opplever krig og uro i mange deler av verden. Når verden rammes av kriser, så berøres også vi i Stavanger. Det blir enda viktigere å være en god venn og medmenneske, og å stille opp for hverandre.

Sammen skal vi hjelpe hverandre gjennom vanskelige tider. Jeg er stolt av å være ordfører i en by med nesten 190 ulike nasjonaliteter. Det er viktig at alle innbyggerne i Stavanger føler seg trygge og ivaretatt, og at Stavanger er en god by å bo i for alle.

Vi har MYE å være stolt av i Stavanger. Vi leder an i den store energiomstillingen, samtidig som vi også er en levende havbruks – og jordbrukskommune. Vi har et fantastisk øyrike, en variert natur, vi er en rik kultur- og idrettsby, og vi har gode muligheter for både studier og spennende jobber. Og vi har enormt mange frivillige som engasjerer seg på mange ulike områder, og som hver eneste dag bidrar til å skape gode lokalsamfunn.

Mitt mål for 2024 er at vi sammen tar et krafttak for de mange som opplever ensomhet og utenforskap. Mange sliter med å takle stress og press fra ulike kanter.

La oss sammen skape et bærekraftig Stavanger. Økonomisk bærekraftig ved at flere kommer i arbeid og flere jobber lengre før de går av med pensjon. Sosialt bærekraftig ved at vi bevarer tillit og små forskjeller mellom folk. At vi inkluderer flere og unngår at grupper blir stående på utsiden. Og miljømessig bærekraftig ved at vi tar vare på klima og natur.

Jeg ser frem til å gripe mulighetene som ligger i det nye året vi har gått inn i - sammen med deg.

Riktig godt nytt år!