3. Papirfakturaer kuttet med 24 høydemeter

Papirfakturaer kuttet med 24 høydemeter

De siste 10 årene har kommunen jobbet aktivt med å kutte papirforbruk. Dette arbeidet har blant annet ført til en dramatisk nedgang i antall papirfakturaer. Statistikken viser at kommunens fakturamottak det siste tiåret har redusert papirmengden med omtrent 24 høydemeter, som til sammenligning er dobbelt så høyt fjorårets julegran.

Direktør i innovasjon og støttetjenester Birger S. Clementsen er strålende fornøyd med at fakturaeskene er tomme for papir.

Digitalisering er effektivt

Regnskogfondet har pekt på produksjon av papir som en stor trussel for regnskogen, og skriver at avskoging vil påvirke livet til både mennesker og dyr som bor i de utsatte områdene. Mye av tømmeret som i dag brukes til å lage papir kommer fra Indonesia, og Regnskogfondet anslår at over 30% av tømmeret som brukes til å produsere papir i Indonesia er ulovlig hugget.

Direktør i innovasjon og støttetjenester Birger S. Clementsen er strålende fornøyd med nedgangen, og peker på at digitaliseringsprosessen ikke bare endrer måten vi arbeider på, men også bidrar til arbeidet med å oppnå kommunens og FNs bærekraftmål.

Illustrasjon over papirfakturaer de siste ti år:

Voldsom nedgang

Fra å i 2010 behandle nesten hundre tusen dokumenter, ble det i 2019 ikke behandlet mer enn i underkant av tolv tusen dokumenter. Dette gjør at kommunen har gått fra 340 esker med papir til 38 esker, og tilsvarer en nedgang i papirmengde fra 27,2 høydemeter til dagens 3,04 høydemeter. I dag er 91% kommunens fakturamottak digitalisert, og gjør medarbeiderne på regnskap og lønn til forbilder og foregangsfigurer i arbeidet med å digitalisere kommunen.

Clementsen er takknemlig for de ansattes bidrag og forteller om en engasjert og dyktig stab:

- Dette er et resultat av et systematisk arbeid gjennom mange år, og jeg ønsker å takke både de som har vært direkte involvert i planleggingen, og de ansatte som har vært med på å implementere dette i sitt daglige arbeid, sier han.