3. Parkering ved akebakker

Parkering forbudt ved akebakker fra 1. desember

Fra 1. desember blir det parkeringsforbud i seks av akebakkene i og ved vei i Stavanger.

Akebakke i mørket, med flombelysning og noen barn som aker

Akebakken på sørsiden av Vålandshaugen. (Foto: Rune J Thingdal)

– Vinteren og snøen i Stavanger kommer ofte raskt og uventet. Vi gjør dette for å skape trygge og gode akeforhold for barna, forteller Dagfrid Persdatter, trafikkansvarlig i Stavanger kommune.

Parkeringsforbudet vil i første omgang vare i tre måneder, med mulighet for forlengelse. Forbudet gjelder for akebakken i Agent Kiellands gate, Dalsetveien, Emmausveien, Vardeveien, Edvard Grieg vei og Marsteinveien. Her finner informasjon om akebakkene og parkeringsforbudet.

– Jeg forstår at det kan oppleves som unødvendig å forby parkering lenge før akesesongen er i gang, og at det vil gi færre parkeringsplasser ved disse veiene i noen måneder. Men vi setter sikkerheten til barna først, sier Persdatter.

– Tidligere år har vi hatt eksempler på at biler har stått parkert i flere uker der barna kommer fykende. Bileierne dro på ferie da veiene var bare, og over natta starta akesesongen. Vi innfører derfor parkeringsforbudet i god tid før den første snøen faller, slik at vi unngår unødvendige uhell og skader.

Kart over akebakken i Agent Kiellands gate
Deler av Agent Kiellands gate er en av seks gater som får parkeringsforbud fra 1. desember.

Om det er nok snø for aking, blir ni akebakker i eller ved bilveier i Stavanger uten varsel markert med varselskilt eller sperringer. Parkeringsforbudet gjelder for seks av disse akebakkene, selv om det ikke er snø og akeforhold. Her finner informasjon om akebakkene og parkeringsforbudet.