3. Ønsker flere deltakere til skateklubb

Ønsker flere deltakere til skateklubb

Plankekjøring Skateboardklubb er et aktivitetstilbud for mennesker som har eller har hatt utfordringer med rus og psykisk helse. Miljøterapeut mener det å delta på aktiviteter kan ha veldig positiv effekt.

To unge menn med skateboard i skatehallen.

VIL HA FLERE MED: Ole Bjørn Hevrøy og Peter Shpilenia vil gjerne ha flere med i skatehallen.
Solfrid Sande

Miljøterapeut Ole Bjørn Hevrøy som drifter tilbudet, har i flere år tatt med mennesker ut på aktiviteter som skating, surfing og snowboard. Hevrøy har selv skatet i 25 år, og har derfor en egen interesse for og glede av sporten.

-Jeg tenker at det har en effekt om vi som terapeuter kan få lov å dele ting vi selv er glad i med de vi skal hjelpe. Jeg tror det betyr noe for deltakerne her at de ser at min glede er ekte, forteller han.

Et inkluderende miljø

Hevrøy forteller at skating har vært en sport som tidligere ble sett litt ned på. Han beskriver det som en sport for litt outsidere, men han mener det er et enormt inkluderende miljø.

-Det har vært litt underrapportert hvordan vi som skater heier hverandre. Det er et veldig fint miljø å prøve noe nytt i, sier han.

Han forteller at han justerer sin tilnærming alt etter hvem som kommer. Noen ønsker veiledning, men andre vil bare prøve litt på egenhånd. Derfor er han noen ganger bare en del av gjengen, og skater sammen med dem. Hevrøy sier også at det noen ganger kommer folk innom som bare ønsker å være en del av gjengen, men som ikke skater selv. Da sitter de gjerne og ser på, og det synes han er helt lov.

Må være rusfri i skatehallen

Det er veldig få krav for å bli med i Plankekjøring Skateklubb, men det er ett krav Hevrøy synes er viktig å påpeke.

-De som kommer her, må være rusfrie så lenge de er her i skatehallen. Det er viktig for sikkerheten i hallen. Jeg henger meg ikke opp i hva de gjør etterpå, forteller han.

Skating er en risikabel sport, og sjansen for skader er høy. Derfor ønsker han at de som kommer ikke er påvirket av noen rusmidler. Dette er for å minimere risikoen for alvorlige skader og fall. Han påpeker også at det også skaper et vennligere miljø om de som kommer ikke har inntatt rusmidler.

Vil ha flere deltakere

På hver økt møter det opp mellom to og seks personer, men Hevrøy vil gjerne ha med seg flere deltakere.

-Vi har fint plass til 15 stykker om gangen, og blir vi flere enn det på en økt så vil jeg aldri vise noen bort, sier han.

Hevrøy drifter en lukket Facebook-gruppe. Der legger han ut informasjon om treffene. Det er ingen påmelding for å være med. Hevrøy mener at det kan være lurt å sende en melding før du møter opp. Dette er i tilfelle treffet har blitt avlyst.

For å være med må du være over 18 år. Du må også være rusfri i perioden du er i hallen. Ellers er det bare å møte opp. Det kan også være lurt å ha på flate sko med gummisåler.

Har utleie av utstyr

Plankekjøring Skateboardklubb er et prosjekt som drives av Stavanger kommune. Her har de fått mulighet til å kjøpe inn eget utstyr som de kan låne ut. De har fem rullebrett, og fem hjelmer som de kan låne ut til de som ikke har eget utstyr.

De får låne skatehallen av Stavanger Skateklubb hver onsdag mellom klokken 15.00 og 17.00.

-At vi får låne hallen av Stavanger Skateklubb er vi veldig takknemlige for, sier Hevrøy.

Ung mann trikser med skateboard.
I AKSJON: Miljøterapeut Ole Bjørn Hevrøy i aksjon på brettet.
Solfrid Sande