3. Presenterte nyskapende prosjekter for Verdens energibyer

Presenterte nyskapende prosjekter for Verdens energibyer

Varaordfører Dagny Sunnanå Hausken deltok 10. november på det digitale årsmøtet i nettverksorganisasjonen Verdens energibyer (WECP). Hun ga en oppdatering på hvordan Stavanger og regionen ligger an i energiskiftet.

Bilde av varaordføreren i Teams-møte med WECP

- I mitt innlegg fortalte jeg blant annet om flaggskipsprosjekter innen elektrisk og hydrogendreven skipsfart, der Norge og Stavanger-regionen er verdensledende med å ta i bruk ny teknologi. Jeg fikk også orientert om vårt arbeid med havvind og elektrifisering av olje- og gassinstallasjoner, sier varaordfører Dagny Sunnanå Hausken.

Alle verdensdeler representert

Partnerskapet representerer byer fra hele fem verdensdeler.

- Det var en utfordring i seg selv med alle de ulike tidssoner blant deltakerne, men jeg er glad for at vi kan hjulene i gang i dette viktige arbeidet, understreker varaordføreren.

På møtet ble den sør-koreanske byen Ulsan ønsket velkommen som nytt medlem.

Aktiv rolle

Stavanger har deltatt aktivt i WECP siden etableringen i 1995 sammen med byer som Houston, Aberdeen og Perth. Fra å være et nettverk utelukkende av «oljebyer», er byene nå mer opptatt av hvordan de skal løse overgangen til andre energibærere og bruk av disse.