3. Se, de snakker!

Se, de snakker!

Stålskulpturene til Antony Gormley feirer 20 år i Stavanger. Skulpturene løsner på snakketøyet på selveste Museumsnatt, fredag 27. oktober.

Plakat Broken Column syntetisk tale

– Du kan nå høre historien til hver av de 23 skulpturene i Broken Column – på stedet de er plassert. Med syntetisk tale, det vil si AI-generert tale, kan vi formidle kunstverkene på en ny måte, sier Hanne Beate Ueland, avdelingsdirektør ved Stavanger kunstmuseum MUST.

Det er første gang museet tar i bruk AI-teknologi i kunstformidlingen. Pilotprosjektet «Broken Column Art Hike» med syntetisk tale er blitt utviklet i samarbeid med Stavanger kommune og Sklls. Foreløpig snakker skulpturene kun engelsk, men en norsk versjon er ikke langt unna.

– Det er først i år at teknologien er blitt så bra at den passer godt til historie- og kulturformidling. Tidligere har syntetisk tale vært forbundet med syntetisk lyd, en stemme med «robotklang». Ny teknologi, basert på difonbaserte systemer, gir talen en mer naturlig uttale, sier Håkon Hapnes Strand, CTO i Sklls. Selskapet jobber hovedsakelig med AI-trening for nødetater og beredskapsorganisasjoner, men ser at verktøyet kan brukes mye bredere.

– Den syntetiske talen til skulpturene flyter godt og er behagelig å lytte til. Det er viktig for oss at lydsporet forsterker opplevelsen av kunstverket «Broken Column», sier Ueland.

Digital kartvandring

De 23 skulpturene, som er støpt med utgangspunkt i Gormleys egen kropp, kom til Stavanger i 2003. Tittelen på verket, Broken Column, viser til skulpturenes plassering i byen; de er plassert i bestemte høydemeter over havet i forhold til hverandre, slik at de til sammen danner en tenkt søyle. Den laveste står i havnebassenget, og den høyeste ved kunstmuseet.

Stavanger kunstmuseum har ansvar for å ivareta og formidle «Broken Column». I 2020 tildelte Stavanger kommune kulturmidler til nettopp dette. Samme år lanserte museet, i samarbeid med Stavanger kommune, den digitale kartvandringen til Broken Column, som viser plassering av skulpturene digitalt, sammen med bilder og tekst. I år får altså 20-åringene, og kartvandringen, et lydspor.

Kart, Broken Column med syntetisk tale
Ta på deg hodetelefoner og gå på guidet tur med Gormleys 23 stålskulpturer.

– Piloten åpner for muligheter også for Stavanger kommune. Hva med et lydspor på Kielland på torget, for eksempel. Vi kan formidle Stavangers historie på nye måter, til mange flere og på mange språk, sier Kristin Kverneland, smartby-rådgiver i Stavanger kommune og prosjektleder i NEB-STAR. Smart kunst-satsingen i NEB-STAR er ett av verktøyene som tas i bruk for å gjøre kultur og historie mer tilgjengelig og inkluderende for innbyggerne i byen.

– De fleste i byen kjenner Broken Column-skulpturene godt, de står der hvor folk ferdes, som på bensinstasjonen på Storhaug, fotballbanen på Kiellandsmyrå eller på tribunen i Stavanger svømmehall. Med lydspor til hver enkel skulptur blir historien og verket mer tilgjengelig, sier Kverneland.

Kristin Kverneland, fagkoordinator design for smartbyavdelingen.

Kristin Kverneland

Bykoordnator  NEB-STAR