3. Serverer smaken av frukthøsten

Serverer smaken av frukthøsten

Desserter som smaker av sommerlig frukthøst nostalgi spres ut til beboere på kommunes sykehjem.

Magne Christensen fra Stavanger Byggdrift på besøk ved et sykehjem.

Ta 117 kg pærer, eller 97 kg plommer. Eller hva med 90 kg nektariner? Det blir mye dessert av det. Kokkene på produksjonskjøkkenet til Stavanger Byggdrift på Stokka i Stavanger produserer daglig deilig mat til beboere på kommunale sykehjem og andre brukere – totalt rundt 630 personer.

- Hele poenget er at det er mange ulike typer beboere og mennesker. Nå forsøker jeg å utfordre oss her på produksjonskjøkkenet og ute på institusjonene til å se på dem enda mer som gjester. Da må vi lage mat som frister og som vekker minner, sier toppkokk og nå prosjektleder for måltidsopplevelser i Stavanger Byggdrift KF, Magne Christensen.

Piff og farge

Med bakgrunn fra flere topprestauranter og som kjøkkensjef på Gastronomisk Institutt, bidrar Christensen med viktig kompetanse og kreativitet i fagmiljøet ved produksjonskjøkkenet. Nå har han hermetisert frukten med blant annet sort pepper, tyttebær, kanel, ingefær og stjerneanis. Det gir ekstra piff og farge til dessertene som holder seg fint i en mild sukkerlake.

Plommer og kanelstang

- Vi vet at smaksløkene holder koken gjennom livet. Men smakene kan endres ved ulik medisinering og livssituasjon. Her ønsker vi å lage retter som smaker hjemmelaget, forklarer han, og nevner at det mange spesielle behov å ta hensyn til.

Christensen og hans leder, Leif Andre Pedersen, også kokk, jobber begge i nyopprettede stillinger i Stavanger Byggdrift KF som leverer mat til flere ulike steder rundt i kommunen.

- Det er behov for mer kunnskap om måltidet og hvilken effekt det har på helsen. Eldre mennesker trenger for eksempel flere små måltider gjennom dagen, og de trenger å få i seg mer proteiner. Derfor ønsker vi å jobbe tettere med de andre fagmiljøene som har ansvar for de vi leverer mat til, forklarer Pedersen. Han understreker at det er behov for flere som Magne med et stort engasjement for våre gjester og måltidsopplevelsen.

Sesongråvarer

Målet er å bidra til bedre måltider, med sunnere og mer næringsrik mat. Det krever at kjøkkenet også bruker råvarer som er i sesong og jobber systematisk for å bli bedre for brukerne.

Tilbake i frukthøsten, står kokken og vurderer det han har laget.

- Disse hermetiske pærene vi har her, tror jeg bør serveres med pisket krem, vaniljekrem eller is, sier Christensen. Snart vil dessertene sette et smakfullt punktum for mer en 600 nydelige middagsmåltider i Stavanger.