3. Siste møte i formannskapet før valget

Siste møte i formannskapet før valget

Mange av medlemmene i Stavangers nest øverste politiske organ er travelt opptatt med valgkamp for tiden. Men torsdag møtes formannskapet for siste gang før valget.

Stavanger formannskap. Foto: Carina Johansen

Møtet starter torsdag 31. august kl. 13.00 i Stavanger konserthus.

Bybonde i Stavanger

På agendaen står blant annet en sak om å et bybonde-tilbud i Stavanger kommune. Mulige oppgaver for bybonden kan være å gi veiledning og hjelp til private som kan tenke seg å starte kjøkken- og nabolagshager. En bybonde kan også bedre kommunes beredskap ved å lære barn og unge og innbyggerne ellers om matproduksjon.

Bedre matkompetanse på sykehjem

Den matfaglige kompetanse hos personalet i alders- og sykehjem kan varierer. For å sikre utdanning innen mat og ernæring til ansatte i alders- og sykehjem, skal formannskapet i en sak ta stilling til om kommunen skal tilby en tilpasset utdanning innen dette emnet, gjennom AOF Fagskolen. Undervisningen skal gjennomføres høsten 2023, og har plass til 50 deltakere.

God skatteinngang i sommer

Formannskapet får også en orientering om skatteinngangen til Stavanger kommune, som i juli var på 753,8 mill. kroner Årets skatteinngang til og med juli var på 4,33 mrd. kroner. Det utgjør en skattevekst på 5,6 prosent sammenlignet med i fjor.

Dette er marginalt høyere enn tallene som ble rapportert i mai. Den økte skatteinngangen skyldes et godt lønns- og trygdeoppgjør, og tidlig enighet og effektuering i det sentrale oppgjøret i offentlig sektor.

Mer om valget

Ordfører Kari Nessa Nordtun

Kari Nessa Nordtun

Kommunestyremedlem for Ap i Stavanger (i permisjon)