3. Situasjonen vedrørende covid-19 smitte ved Vågedalen sykehjem

Situasjonen vedrørende covid-19 smitte ved Vågedalen sykehjem

Av de ansatte ved Vågedalen sykehjem som ble testet i helgen, har ytterligere én ansatt fått påvist smitte av covid-19. Den ansatte er bosatt i en annen kommune. Til nå har fire beboere og tre ansatte ved sykehjemmet testet positivt på covid-19.

I tillegg har én nærkontakt tilknyttet en av de tidligere smittede ved Vågedalen sykehjem testet positivt. Begge de smittede er satt i isolasjon og smittesporingen fortsetter.

28 ansatte er så langt satt i karantene i kraft av å være nærkontakter.

– Når det er flere smittede ved samme sykehjem, defineres det som et utbrudd. Ved utbrudd er det egne anbefalinger fra Folkehelseinstituttet, blant annet testes alle ansatte og beboere hvert tredje døgn, og hele sykehjemmet er satt i karantene, sier smittevernoverlege Ruth Midtgarden.

De smittede er isolert på rommene sine og blir godt ivaretatt.

Flere svar ventes tirsdag
Det var lørdag 3. oktober at en ansatt ved Vågedalen sykehjem testet positivt på covid-19. Sykehjemmet handlet raskt og fikk testet alle de 34 beboerne på to avdelinger lørdag. Ansatte på de to avdelingene ble testet søndag. Ytterligere én ansatt og fire beboere testet da positivt. I løpet av mandag 5. oktober ble resten av beboerne og de fleste av de ansatte testet. Flere svar er ventet i løpet av tirsdag 6. oktober.

Strammer litt inn for besøk på sykehjem
På grunn av situasjonen ved Vågedalen sykehjem og den generelle smitteøkningen i regionen, er det besluttet å stramme litt inn på besøksrestriksjonene ved alle sykehjemmene i Stavanger.

Det betyr at alle alders- og sykehjem i Stavanger vil ha låste dører og egne visittider. Besøkende vil bli møtt i døren av en ansatt som gir dem informasjon om hvilke smittevernregler som gjelder. Besøkende vil også bli oppfordret til å skrive seg inn i besøksprotokollen

– Det blir også en øvre grense på to besøkende per pasient, og vi ønsker at kun de nærmeste pårørende kommer på besøk nå i en periode. Dette for å holde antall kontakter på et minimum, sier direktør for helse og velferd, Eli Karin Fosse.

Besøksregler for alders- og sykehjem

Kontaktpersoner ved mediehenvendelser:
Direktør helse og velferd Eli Karin Fosse, 992 98 461