3. Skatteinngang etter oktober

Skatteinngang etter oktober

Oktober er en liten skattemåned og består primært av forfall på restskatter. Det er innbetalt om lag 7 millioner kroner mer i restskatter sammenlignet med oktober i fjor.

Samtidig er det innbetalt litt lavere på andre typer skatter. Samlet gir dette en skatteinngang på kr 49,2 millioner kroner for oktober, som er kr 0,2 millioner lavere enn i oktober i fjor.

Per 31. oktober har Stavanger kommune en samlet skatteinngang på om lag 4,9 milliarder kroner, noe som er 484,2 millioner kroner og 10,9 % høyere enn samme periode i fjor. Budsjettert vekst for 2021 er 10,4 % (jf. justert i 2. tertial 2021). Landstall for oktober foreligger ikke offentlig ennå. Etter september var veksten 13,4 %, og om lag 1,8 prosentpoeng over anslått nivå for 2021 (jf. forslag til statsbudsjett 2022).

Graf som viser skatteinngang per måned frem til og med oktober 2021

Arbeidsledigheten er fallende – samtidig som Stavanger fortsatt ligger høyere enn landsgjennomsnittet

Arbeidsledigheten viser 2,6 % i Stavanger ved utgangen av oktober. Nivået har falt jevnt utover 2021 på lik linje med de fleste andre kommuner. Landssnittet ligger nå på 2,2 % og tilsvarende gjør Rogaland.
I Rogaland har Stavanger høyest arbeidsledighet. Sandnes har nest høyest arbeidsledighet med 2,5 %. Sola har 2,3 %.
Til sammenligning har Oslo 2,8 % netto arbeidsledighet ved utgangen av oktober.

Graf som viser arbeidsledighet per oktober 2021