3. Smitten sprer seg i to grupper i Stavanger

Smitten sprer seg i to grupper i Stavanger

Den siste uken har smitten i Stavanger og regionen rundt økt. Smitten sprer seg i særlig to grupper, taxisjåfører og i det somaliske miljøet. De som har tatt taxi 14.-24.12 bes ha lav terskel for å teste seg.

Smittevernoverlege Runar Johannessen har valgt å være åpen om hvor smitteutviklingen er størst i øyeblikket, for å sikre at alle som trenger det får informasjon.

Smitte i flere taxiselskaper

Det har vært smitte blant flere taxisjåfører i forskjellige selskaper på Jæren. Det er ikke registrert smitte til passasjerer. Risikoen for det anses som liten. For å sikre at ingen er syke uten selv å vite om det, ber smittevernoverlegen likevel passasjerer og sjåfører om å ha lav terskel for å teste seg.

-Vi ber alle som har tatt taxi 14.-24. desember om å være årvåkne når det gjelder symptomer og bestille test, også ved lett sykdom. Det samme gjelder taxisjåfører, sier smittevernoverlege Runar Johannessen.

Smitte i somalisk miljø

En stor andel av de som har testet positivt de siste dagene har kommet fra det somaliske miljøet i Stavanger.

-Vi har tatt kontakt med instanser som kan hjelpe oss å få god informasjon ut til det somaliske miljøet, sier Johannessen. Han oppfordrer alle sterkt om å følge de nasjonale rådene og ta hensyn til hverandre. Alle med symptomer, også lette, bør holde seg hjemme og bestille tid for test.

Covid-19. Informasjon fra Stavanger kommune: