3. Startskudd for å elektrifisere drosjenæringen

Nye hurtigladere til drosjene i Stavanger-regionen

Stavanger kommune og Lyse etablerer nå hurtigladere for elbil på tre sentrale plasser i regionen. Et utvidet tilbud av hurtigladere er avgjørende for å oppnå ønsket mål om elektrifisering av transportsektoren. Først ut med ny hurtigladestasjon er Sola flyplass.

Hurtigladestasjon

Foto: Lyse AS

Drosjenæringen er en viktig målgruppe blant nyttekjøretøy når det gjelder tilgang til hurtigladning. Det legges nå ekstra stor innsats i arbeidet med å imøtekomme deres behov.

Per i dag er kun 15 av 450 drosjer i Stavanger-regionen elkjøretøy, og dette tallet ønsker Lyse og Stavanger kommune å øke. Transport er av Stavanger kommune definert som den største klima- og miljøutfordringen.

Antall hurtitgladere øker

-Vi jobber med å få til en god geografisk fordeling av hurtigladere for elbil, for på den måten å gjøre valget om å gå over til elbil lettere for våre kunder, sier administrerende direktør i Lyse, Anders Thingbø.

Lyse inngikk i 2017 et samarbeid med BKK om å bygge og drifte hurtigladere. Når de nye lade-punktene er på plass vil det i alt være 28 hurtigladere fordelt på syv steder her i regionen.

- De tre laderne på Sola flyplass er særlig et viktig tilskudd til nyttetransport som er vårt satsningsområde for elektrifisering av transportsektoren, sier Thingbø.

Anders Thingbø, administrerende direktør i Lyse Energisalg.
Foto: Egon Gade

Med flere hurtigladere vil private elbilsjåfører oppleve at de ikke trenger hjemmelader.

- Stavanger kommune ønsker å tilrettelegge for flere el-drosjer. For å oppnå en høyere andel el-drosjer er vi nødt til å tilrettelegge med den infrastrukturen av ladere som trengs, sier daglig leder i Stavanger parkering, Christian Tønnevold som gleder seg over prosjektet.

Midler fra Miljødirektoratet

Stavanger kommune har fått innvilget midler fra Miljødirektoratet for å bygge ut tre nye hurtigladestasjoner i samarbeid med Lyse.

Hurtigladestasjonen på Sola flyplass forventes å stå ferdig i løpet av mai. Videre vil det bli satt opp hurtigladestasjoner på Forus og Jernbanelokket.