3. Stavanger kåret til Norges elbilhovedstad

Stavanger kåret til Norges elbilhovedstad

Kommunens offensive satsing på nye ladepunkter var utslagsgivende da Stavanger ble kåret til Norges elbilhovedstad 2019.

Bilde fra overrekkelsen

Kommunalråd Per A. Thorbjørnsen tok imot prisen, som ble overrakt av klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Prisen ble delt ut onsdag 14. august på et arrangement i regi av Norsk elbilforening under Arendalsuka 2019.

- Systematisk arbeid

- Dette er resultatet av et systematisk arbeid over flere år. Satsingen på elbil er veldig viktig i arbeidet med å redusere utslipp, ikke minst siden vi vet at transport er et område som har høye utslipp. Stavanger kommune har en ambisiøs ladestrategi for elbiler som ble vedtatt av bystyret i 2017. Ladestrategien er også innarbeidet i både kommuneplanen og i klima- og miljøplanen fra 2018, der målet er å kutte klimautslippene med 80 % innen 2030, sier ordfører Christine Sagen Helgø.

- Jeg vil rose alle ansatte i kommunen som har bidratt til det gode arbeidet som har ført til denne utmerkelsen. Det er også resultatet av et godt samarbeid med dyktige aktører som Stavanger parkering og Lyse, legger hun til.

Tre priser på én uke

Stavanger ble tidligere i uken kåret til Norges smarteste by for sitt offensive og nytenkende arbeid innen mobilitet, og til den beste klimatilpassede kommunen

Jobber videre med ladetilbudet

Kommunen jobber med å utvikle lademuligheter for de som ikke kan lade på egen tomt. Et eksempel på dette er stolpeladingen, som er et prøveprosjekt i samarbeid med Lyse. Ladingen skjer fra ladebokser ved lyktestolpene, men på sikt skal ladestrømmen tas fra selve lyktestolpene i gata. Prøveprosjektet er satt i gang med statlig støtte for at beboere uten biloppstillingsplass skal kunne lade elbiler på sikker og lovlig måte. Prøveprosjektet skal evalueres etter ett års tid.

Kommunen har en egen elbilladerådgiver og en egen støtteordning for lading i borettslag og sameier. I tillegg skal kommunen utrede en støtteordning for utslippsfri næringstransport, blant annet elektriske varebiler og elektriske lastesykler.

Andel elbiler i kommunens egen bilpark har økt fra rundt ti prosent i 2016 til 52 % i 2019.

Fire nominerte

I tillegg til Stavanger, hadde bykommunene Oslo, Bergen og Trondheim kvalifisert seg til finalen i konkurranse om tittelen. En jury fra forskning, organisasjons- og næringsliv analyserte alle sider ved kommunenes innsats for nullutslipp fra transport.

Premien består først og fremst av heder og ære, men også en ladeboks som vil bli utplassert et sted i Stavanger.

Les mer om lading av elbil i Stavanger