3. Nå har Stavanger kommune overtatt sykehusboligene

Nå har Stavanger kommune overtatt sykehusboligene

Denne uken var det overtakelse av de tre blokkene ved Stavanger universitetssykehus som Stavanger kommune kjøpte tidligere i høst. Arbeidet med videre bruk er i gang.

Bildet viser de tre blokkene fra luften, og deler av omgivelsene og bydelen rundt. Bildet er tatt med en drone.

De tidligere personalboligene for ansatte ved Stavanger universitetssykehus er overtatt av Stavanger kommune.

Stavanger kommune kjøpte tidligere i høst de tre blokkene i Cecilie Tveits gate 9, 10 og 12, for 102 500 000 kroner, med bakgrunn i et stort behov for kommunale leiligheter. Tirsdag var det overtakelse av blokkene med 57 leiligheter.

– Nå er vi i gang med befaringer for å sjekke tilstanden og kartlegge behov for oppussing, sier Jonas Meling, seksjonssjef for boligbygg, bymiljø og utvikling i Stavanger kommune.

Får 32 millioner fra Husbanken

I tillegg kom det en nyhet fra Husbanken, om tildeling av støtte til kjøp av kommunale utleieboliger på over 32 000 000 kroner. Støtten gis i forbindelse med kjøpet av de tidligere sykehusboligene

– Søknaden gjelder for hele 57 leiligheter og det er gledelig at vi fikk så mye støtte. Denne støtten fra Husbanken er viktig for at Stavanger kommune skal kunne håndtere bolig- og flyktningkrisen, sier Meling videre.

Sykehusboligene ble tidligere i år lagt ut for salg av Helse Stavanger, og solgt til en privat kjøper. Stavanger kommune, som hadde forkjøpsrett til eiendommen, benyttet denne for å sikre seg flere kommunale boliger.

Kontaktperson:

Jonas Meling, seksjonssjef Boligbygg, bymiljø og utvikling