3. Stavanger på årsmøtet i globalt ordførerparlament

Stavanger på årsmøtet i globalt ordførerparlament

Ordførernettverket Global Parliament of Mayors (GPM) holdt denne uken sitt tredje årsmøte i Bristol i England. Mer enn 80 ordførere og toppolitikere fra seks kontinenter var til stede for å diskutere lokale løsninger på globale utfordringer.

Nærmere 80 ordførere fra hele verden deltok på toppmøtet i Bristol.

GPM

Tema for årsmøtet var hvordan byer kan bidra til å løse utfordringer innen migrasjon, urban sikkerhet, migrasjon og helse.

Varaordfører Bjørg Tysdal holdt innlegg om hvordan Stavanger systematisk jobber med å forebygge eller forhindre at uønskede forhold utvikles eller forsterkes.

- I Stavanger har vi lykkes med å bruke levekårsundersøkelsen til å samle inn data for å avdekke hvilke områder som står overfor en potensielt negativ utvikling. Slik kan kommunen sette inn ressurser og forebygge situasjoner. GPM er en god møteplass for å drøfte denne typen aktuelle spørsmål, og temaer knyttet til utenforskap og radikalisering, sier Tysdal Moe.

Ordførerne lanserte en felles uttalelse som ble stemt fram av flertallet på årsmøtet. Les uttalelsen på nettsidene til Global Parliament of Mayors (GPM).