3. Stavanger-regionen er mest fremtidsrettet

Stavanger-regionen er mest fremtidsrettet

Stavanger, Sola, Sandnes og Bryne er alle inne på topp 10-listen i en fersk kåring av de mest fremtidsrettede bykommunene.

Stavanger - flyfoto: Harald M. Valderhaug

Rådgivingsselskapet Multiconsult har rangert 71 norske bykommuner etter hvor fremtidsrettet de er når det gjelder kultur for verdiskapning, kompetanse, økonomisk tetthet og stedskvalitet. Sola er nummer to på listen, Stavanger nummer tre, Sandnes kommer på sjetteplass og Bryne på niende. Bærum topper listen, men Stavanger ligger altså foran de andre storbyene.

- Kåringen viser at Stavanger, og Stavanger-regionen, gjør mye riktig. At vi ligger foran Oslo, Bergen og Trondheim i kåringen av de mest fremtidsrettede byene er inspirerende, sier direktør for tjenesteområdet Strategi og styring, Gunn Claire Westad.

Størrelse og oljetilknytning

Indeksen rangerer 71 norske bykommuner med over 10 000 innbyggere etter hvordan de samlet skårer på ti indikatorer. De ti indikatorene er delt i fire hovedområder: kultur for verdiskaping, kompetanse, økonomisk tetthet (agglomerasjon) og stedskvalitet.

- Listen viser at størrelse og oljetilknytning er viktig, men også at det er mulig å bygge en kultur for verdiskaping i alle slags byer. Stavanger-regionen og Oslo-regionen preger topplisten, men også storbyene Trondheim og Bergen er blant de 10 mest fremtidsrettede bykommunene, forteller Bernt Sverre Mehammer, leder for urban mobilitet og verdiskaping i rådgivingsselskapet Multiconsult.

Selskapet skal bruke analysen, som skal oppdateres årlig, til å hjelpe norske kommuner til å forberede seg på framtiden.

Topp 10

Dette er de 10 mest fremtidsrettede bykommunene i Norge, ifølge Multiconsults byindeks:

1. Bærum
2. Sola