3. Alle som kommer fra reiser utenom Norden, skal i hjemme-karantene i 14 dager

Alle som kommer fra reiser utenom Norden, skal i hjemme-karantene i 14 dager

12.03: Helsedirektoratet ønsker at innenlands transport skal gå mest mulig som normalt, men de oppfordrer sterkt alle til å unngå fritidsreiser.

Forbud mot utenlandsreiser for helsepersonell som jobber med pasientbehandling

Helsedirektoratet har vedtatt at helsepersonell som jobber med pasientbehandling forbys å reise til utlandet. Forbudet gjelder både tjenestereiser og privatreiser. Kostander vil bli kompensert.

Vedtaket gjelder fra i dag 12. mars kl 18.0 og foreløpig ut april 2020.

Reiser

Vi oppfordrer til å unngå reiser som ikke er strengt nødvendig (både innenlands og utenlands), unngå offentlig transport hvis du kan, unngå andre steder hvor du lett kommer nær andre, unngå nærkontakt med andre.

Alle som kommer fra reiser utenom Norden, skal i hjemme-karantene i 14 dager, uavhengig om de har symptomer eller ikke. Dette har tilbakevirkende kraft. Det vil si at, at hvis du kom hjem fra et land utenfor Norden mandag 9. mars, gjelder karantenen fra da.