3. Stavanger vil bli klimanøytrale innen 2030

Stavanger vil bli klimanøytral innen 2030

Ønsker å bli en av hundre byer som skal bli klimanøytrale innen 2030

- Vi er fornøyde med det vi har levert, og spente på fortsettelsen, sier prosjektleder Gerd Seehuus.

EU rapporterer at de har fått inn søknader om å bli med i rammeprogrammet Horisont Europa fra til sammen 377 byer rundt om i hele Europa. EU skal nå begynne arbeidet med å vurdere de innsendte bidragene, og hvilke byer som blir valgt ut vil bli annonserert i løpet av våren.

- Om vi blir en av byene som blir utvagt, vil det bety mye for klima- og miljøsatsingen til kommunen, sier direktør i bymiljø og utbygging Leidulf Skjørestad.

Dette rammeprogrammet er tett koblet opp til EUs Green new deal, og de hundre byene som blir utvalgt skal teste og drive innovasjon for å lage et grunnlag for at alle europeiske byer skal kunne bli klimanøytrale innen 2050.

- Dette vil heve ambisjonene i våre egne klima- og miljømål, og skal vi klare det så må alle deler i samfunnslivet her i Stavanger bidra. Men en av styrkene vi har i Stavanger er at vi har stor kompetanse i både det lokale næringslivet og i samfunnet ellers, avslutter Seehuus.