3. Stina Løkke (48) er ny direktør for helse og velferd

Stina Løkke (48) er ny direktør for helse og velferd

Stina Løkke er i dag kommunalsjef helse og omsorg i Hammerfest kommune. Hun tiltrer  som direktør helse og velferd i Stavanger  kommune 1. august.

Portrettbilde av Stina Løkke. Hun har halvlangt mørkt hår.

Stina Løkke tiltrer som direktør helse og velferd i Stavanger kommune 1. august.
Stavanger kommune

Kommunedirektør Per Kristian Vareide er svært fornøyd med at Stina Løkke har takket ja til stillingen som direktør helse og velferd i Stavanger kommune, etter at Eli Karin Fosse etter eget ønske går over i en ny rolle i kommunen 1. august.

-Vi har hatt en direktør med stor arbeidskapasitet, og det får vi også i vår nye direktør. Hun har en formidabel oppgave foran seg. Helse- og velferdstjenestene står foran store endringer i årene som kommer som følge av den demografiske utviklingen. Vi trenger en direktør med stor evne til å tenke strategisk, og til å få med alle ledere og medarbeidere på arbeidet som må gjøres. Vi hadde flere kvalifiserte søkere. Det var en samlet vurdering ut fra de kriteriene som lå i stillingen som gjorde at Stina Løkke ble valgt, sier Vareide.

Gleder seg til å starte

Stina Løkke gleder seg til å starte i august, og ser fram til å bli kjent med både folkene og kommunen.

-Dette er nok en av de mest spennende stillingene i Norge innen kommunale helse- og velferdstjenester. Slik jeg har blitt kjent med Stavanger i ulike samarbeidsarenaer, er det en nytenkende og spenstig kommune som tør å gå nye veier. Det å få være med på å lede og utvikle helse- og velferdstjenestene i Stavanger trigget min interesse, sier hun.

Den nye direktøren går fra en liten til en stor kommune, men ser det som en fordel å ha et større fagmiljø å spille på. I en liten kommune må en leder gjerne bekle flere roller.

-Det blir selvsagt en stor overgang, men mange av problemstillingene knyttet til tjenester og utfordringsbildet er de samme, men i mye større skala i en stor kommune. Fordelen er større fagmiljøer og at oppgavene kan fordeles på flere, sier Løkke.

Lang erfaring i kommunehelsetjenesten

Den nye direktøren for helse og velferd har hatt mange ulike roller i kommunehelsetjenesten; som sykepleier på sykehjem og i kommunal smitteavdeling, som fagansvarlig sykepleier, som virksomhetsleder i tilrettelagte tjenester og fra 2017 som kommunalsjef for helse og omsorg i Hammerfest kommune. Hun er utdannet sykepleier, og har i tillegg utdanning i veiledning, pedagogisk ledelse, master i offentlig organisasjon og ledelse og topplederutdanning.

-Den demografiske utviklingen og utfordringen med manglende helsepersonell blir en av de største utfordringene framover. Jeg er en leder som har fokus på relasjons- og mestringsorientert ledelse. Folkene som er i organisasjonen er den viktigste og mest verdifulle ressursen vi har for sammen å skape endring, sier hun.

Stina Løkke er gift og har tre barn, hvorav ett flytter til Stavanger sammen med foreldrene. Mye av fritiden har hun benyttet til frivillig arbeid og organisering i det lokale idretts- og fotballaget.